0 811 visningar

9 svar

Stackars thailändare!

gunhild Nordås

24 jul 2009 kl. 14:47

Var kommer allt vatten ifrån? Här har det regnat 50 mm sen i går kväll och det bara fortsätter. Hjortron är det snålt om och blåbären är inte mogna vad ska dom stackars människorna tjäna in sin resa på? Dom kan ju inte måla ladugårdar heller i detta väder.

0

Hasse

24 jul 2009 kl. 16:12

kantareller finns det gott om!

0

gunhild Nordås

24 jul 2009 kl. 18:29

Hasse det finns säkert kantareller hos dig, men här på Västanfjället är det glest mellan dom även när deras tid kommer. Vår svampsäsong börjar betydligt senare. Jag var ute och kollade i går och såg en kantarell, stor som lillfingernageln.

0

gunhild Nordås

25 aug 2009 kl. 21:56

Det finns faktiskt inga bär att plocka. Själv har jag fått ihop en liter blåbär. Lingon verkar det bli åtminstone på tallhedarna där jag gått. Jag kokade den första lingonsylten på årets bär och den smakade ljuvligt till palten (raspeballer)i dag.

0

Birgitta F

25 aug 2009 kl. 22:02

dessa “bärresor” kan bli katastrofer..en skröna går om att blåbär är lika som apelsiner i storlek…man får 8 sek för 4 blåbär.
Hur bra blir det när man inser att ett blåbär är typ 5 mm i bästa fall.
Här hos oss i Bohuslän är det många utländska svampplockare just nu, hoppas dom har större lycka

0

Morgan

25 aug 2009 kl. 22:27

Kan ingen köra ner dem söderut?
Det är grymt mycket lingon här nere. Blåbären är övermogna nu, men lingon finns det mkt gott om.

0

Ulla

26 aug 2009 kl. 08:44

Dom gör ju uppror också, dom åker hem med stora skulder =(
Trist

0

Irene A

26 aug 2009 kl. 11:14

Jag hade inte tänkt lägga mig i den här tråden, men jag ville förmedla den här artikeln från dagens VK:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=298261

Det finns ganska bra med mogna blåbär i markerna i Västerbotten. Det är visserligen inget toppår, och ingen vidare kvalitet på dem heller, men de finns, och räcker till alla plockare - bara de blir anvisade platser där bären finns!

Man hör horribla historier i år om hur de körs miltals ut i markerna, och får leta sig tillbaka bäst de kan sen över myrar och hyggen. Det må vara hur det vill med sanningshalten i det - men om de som organiserar detta verkligen har gjort en inventering för att hitta bra bärmarker och hjälpt plockarna att ta sig dit, hade det säkert inte varit några större problem.

Jag tycker också synd om de många thailändarna som lurats hit av oseriösa företag.

0

Lilla My

26 aug 2009 kl. 11:24

Instämmer med föregående talare - plockarna hade behövt hjälp att hitta bären. Hade de plockat längre söderut i landet hade de kunnat tjäna rekordsummor. I Östergötland var det en rekordsäsong i år, jag har aldrig sett så mycket bär, och även en glad amatör som jag har rivit av 10 liter på tre timmar utan problem.

Synd om dem som lånat för att åka hit, och sen inte kan betala sina skulder med den lilla förtjänsten.

0

Katrin Tyringe

26 aug 2009 kl. 15:15

Jag o min sambo har plockat 30kg blåbär för 3 v sedan.Vi får 160 kr/kg

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone