Jag har många bra svampmarker i mina trakter, men jag hittar sällan gott om kantareller. I år ska det ju kunna bli gott om dem och jag har faktiskt funderat på att åka lite söderut för att leta. Jag råkar höra till de tråkiga (?) människorna som älskar kantareller nämnligen..! Jag skulle vilja ha lite tips - alltså inte era exakta kantarellställen, men områden i framförallt norra Värmland eller norra Västmanland som brukar ha goda kantarellskogar. Tacksam för förslag!
OK, tack! Jag hittar dåligt med dem här i Gagnefsskogarna, men jag har iofs en del ställen åt Ludvikahållet där jag vet att det finns. Tänkte mest att jag och gubben skulle passa på att ta en helgtur med husbilen och åka till t.ex Värmland där jag har hört folk hittar hinkvis med kantareller. Eller är det bara skrönor…? ;-)
Hej svejs.
Jag känner inte heller till Värmlandsskogarna, men i dag har vi varit i Sörmlandsskogarna, kring Ånhammar, och hittade ca. 10 liter, ...och dom är ju så fina också.
Kolla i gran/blandskog, när vi hamnade bland enbart tallskog, hittade vi endast i traktordiken där.
hälsar “paus från svamprensande
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.