Tänk att vissa har sådan supersyn för svamp haha
Jag hittar knappt en enda gul kantarell… medans andra söger att hela skogen är full..
Hmm, antar att jag är skitkass på det här med att leta kantareller.. men men.. kul e det och goda är dom rackrarna med!
Kanske kommer “kantarellblicken” med erfarenheten?!
Hälsar Helena
Du har nog rätt i att det sitter i blicken. Jag har märkt att ögonen “jobbar” på ett helt annat sätt när man går på kantarelljakt. Ska man plocka annan svamp så kan man liksom scanna längs med ytan av vegetationen, men är det kantareller man vill hitta så får man nästan borra ner blicken nån centimeter under gräs/torra löv…. Ska tillägga att jag inte letar kantareller så ofta, och inte heller är speciellt bra på att se dom! ;)
Sitter å fnissa när jag läser ditt svar Helena i Lund….
Jag är så glad att jag känner igen gula kantareller.. trattisar med lite tveksamhet…. Glädjer mig att det finns så många svampkunniga som kan plocka mer än kantareller…
Kul att höra hur ni som är mer haj än jag tänker och har för erfarenheter med svamp.. Hääärlig sida =)
Opps vad säger svampexperten??? ;-)
http://tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon
Tyvärr visade experten upp svamp man kan förväxla med farligheter, Stolt fjällskivling. Beskrevs som god men inga kännetecken angavs. http://sv.wikipedia.org/wiki/Stolt_fj%C3%A4llskivling
Och “svensson” utan kunskap litar på experterna.
Håller med dig Boman, det var flera tveksamma uttalanden i programmet.
När en svampguru säger att alla milda kremlor är ätliga, är risken överhängande att noviser framför TV:n tolkar det som att alla svampar som är milda är ätliga. Det hjälper inte att han betonar efteråt att det BARA gäller kremlor (utan att kunna förklara hur man känner igen just kremlor). Då har några tittare redan gått ut i köket och kokat kaffe eller slutat lyssna ändå.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.