0 650 visningar

20 svar

Utflykt till Verle gammelskog

Totte Gbg

25 jul 2009 kl. 21:02

Idag besökte vi Verle gammelskog för att se hur det såg ut där.
Härlig skog, mycket blåbär, go fika, svampar???? Några tegelsoppar men det var på vägen in innan skogen ;)

Inne i Verle gammelskog

0

Totte Gbg

25 jul 2009 kl. 21:07

Kommer lite fler bilder…

Vid vägens slut kunde man sitta fint o fika ;)

0

Totte Gbg

25 jul 2009 kl. 21:09

O några till…

Ja llite diffust så så fastnade även jag på bild ;)

0

Totte Gbg

25 jul 2009 kl. 21:17

Sista…

Sileshår tror jag o så fikat :D

0

anithau

25 jul 2009 kl. 21:45

Totte!
Även om svampen lyste med sin frånvaro, så verkade ni ha haft en härlig dag.
Jättefina bilder.

0

Mi

25 jul 2009 kl. 21:57

Vilken härlig utflykt! Så fina bilder, nu längar jag verkligen dit….

0

Helena i Lund

25 jul 2009 kl. 21:57

Så härligt det ser ut! Det känns coolt att Svampguiden faktiskt bidragit till att skogen finns kvar….

0

Jan A, Uppsala

25 jul 2009 kl. 22:26

Trevliga men väldigt svamplösa bilder! Hoppas snart kunna komma ner till den skog vi “har del i”!

0

Totte Gbg

25 jul 2009 kl. 22:50

Jag har en bild på svamp från Verle…här kommer den :D

Inte en aning om vad det är ???

0

Liten

26 jul 2009 kl. 00:24

Jag kan nog inte säga som flera andra här att det är jättefina bilder och att man längtar till Verle-skogen.

Bikderna var inte något speciellt och jag tror att de flesta här på forumet har finare skogar att vandra i.

0

guza

26 jul 2009 kl. 11:16

sällsynt elak å korkad kommentar från Liten- är du avundsjuk???

0

Verle gammelskog

Gula

26 jul 2009 kl. 12:00

Härligt att få se bilder från den fina skogen som vi vi alla (??) var med och kämpade för!!! Tack Totte!!!

0

BirgittaD

26 jul 2009 kl. 19:34

Fina bilder
Sitter just nu i Skärhamn men på Onsdag skall vi till Verle på väåg hem till Tranås. Var gick ni in?

0

Totte Gbg

26 jul 2009 kl. 20:16

Ja tanken var ju att visa lite hur det såg ut där :)

Birgitta, längst ner på denna sidan kan du skriva ut en ganska så ok karta i pdf. Den tog jag med mig. Vi körde enligt vägbeskrivningen o nollade mätaren på bilen vid tex Holmvattnet en gul skylt.
http://ettklickforskogen.se/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=60

Man kan parkera vid bommen som ser helt ny ut, sedan går man på grusvägen och ca 100 m innan vägen tar slut och det fina fika bordet syns tar man in till vänster…man ser knappt de blåa plastremsorna på träden men när du väl sett dom gå upp där o in i skogen…vi följde sedan blågula band o kom ner till sjön.

Ha en trevlig tur!

Lite olika länkar att kika på:
http://www.vastsverige.com/templates/product____19195.aspx?prodId=76446

http://risveden.wikidot.com/om-verleskogen

0

Boman

26 jul 2009 kl. 22:43

Skönt att det skogen slapp bli avverkad! Tur att det fanns de som orkade kämpa och alla vi orkade klicka och köpa saker och träd.
Längtar till lika fina skogar! Verle kommer jag inte till, inte i år iaf.

0

Bo E

27 jul 2009 kl. 14:01

Trevligt, Totte!

Skogen är säkert stor och har riktigt “gamla” partier, även om det på dina bilder ser ut som ganska vanlig barrskog, men visst kan tallar i mossmark vara betydligt äldre än de ser ut? Växer sakta eller stannar i växten av den miljön?

0

Timmerman

27 jul 2009 kl. 14:04

Så fint det verkar vara där!
Tyvärr vet jag inte vad det är för svampar du fotat, kanske någon spindling?

Skönt i alla fall att de inte fick kalhugga skogen.
Fast bilden med granarna ser ju nästan ut som om de vore planterade och skulle behöva gallras en aning???

0

Totte Gbg

27 jul 2009 kl. 20:14

Om jag åker dit nång gång till så ska jag se till att ha en bra karta med mig så man inte bara går på den slitsade stigen.

0

Birgitta D

29 jul 2009 kl. 19:50

Tack ock lov att vi bevarade den skogen, blev rädd när jag såg alla kalhyggen runt omkring. Det har hänt en hel del sedan i lördags Totte. Rensar fortfarande. Återkommer med mer info senare. Kram alla.

0

Totte Gbg

30 jul 2009 kl. 12:52

Jag väntar med spänning :D
Kikar under rapporter tror jag, ifall du skrivit in nåt där.

0

Totte Gbg

30 jul 2009 kl. 15:37

Oj vad svamp du hittat Birgitta !! Härligt, grattis!!!
:D Läste under rapporter.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone