0 824 visningar

15 svar

Rensa...

Helena

25 jul 2009 kl. 21:06

Kanske denna fråga har diskuterats till leda här.. men ni får förlåta en novis ;)

Var rensar ni?
På stället lr hemma vid köksbordet?

Hälsar Helena

0

Grov Vs Fin..

Jenny - 054

25 jul 2009 kl. 21:16

Grovrensar i skogen.
Borstar snabbt av jord och skit och skär av lite av foten.

Hemma: Finrensning.
Av nån konstig anledning så hamnar det alltid massa barr och löv i korgen när man är ute i skogen. Speciellt om man hittar svamp med rejäl sly. :)

0

Thomas

25 jul 2009 kl. 21:16

Jag grovrensar i skogen o sen finrensar jag hemma.

0

anithau

25 jul 2009 kl. 21:46

Jag gör likadant.

0

Helena i Lund

25 jul 2009 kl. 21:55

Det beror på vädret och hur mycket jag hittar. Jag grovrensar alltid i skogen, och är korgen inte alltför full, vädret fint och termosen inte står kvar hemma i köket kan jag mycket väl sitta o finputsa skörden i skogen. Sen är det liksom bara det sista kvar när jag kommer hem, skiva o torka, eller skära ner o förvälla!

0

Helena

25 jul 2009 kl. 21:59

Ahhh!
Då kommer jag genast till nästa fråga skratt
Hur torkar ni eran svamp?
Jag har torkat små gula kantareller ovanpå kylskåpet med ett tidningspapper under… tänkte ha dem när jag tränade kantarellsök med jycken men det var nog bättre att träna med färsk svamp… så nu vet jag inte riktigt om jag törs äta dem… kan de ha sugit åt sig av trycksvärtan?
Hälsar novisen Helena

0

Lill

25 jul 2009 kl. 22:03

Är kanske lite för noga i skogen. Försöker att rensa så gott det går. Tycker det blir så mycket mer arbete annars när skräpet kommer mellan skivorna/åsarna.
Händer förståss när jag hittar mycket att jag efter att ha fyllt ena korgen börjar slarva med rensningen, men jag har alltid med tygstycken som jag lägger mellan lagren för att förhindra att skräpet smitter över på de andra svamparna.

0

Helena

25 jul 2009 kl. 22:19

Hej Lill!
Snacka om att vara rutinerad svampplockare =)
Tyg mellan lagren! Ska jag lägga på minnet till den dagen jag blir så duktig på att hitta svamp =)
Lr rättare sagt… till den dagen min vovve blir så duktig på att hitta svamp hohoho
Vilken bra sida att lära sig knep på!!
Hälsar Helena

0

Evus

25 jul 2009 kl. 23:44

Helena.
Jag vet inte om trycksvärtan har gjort kantarellerna oätliga, men enligt mig har nog torkningen i sig gjort det.

Om du ska bevara vanliga kantareller bör du förvälla och frysa in.

0

Helena

26 jul 2009 kl. 10:24

Hej Evus!

Oki, inge vidare att torka dem, med andra ord.
Förvälla… krångligt ord för mig som inte är haj på matlagninmg heller.. jag får skämmas.. haha
Hur förväller man kantareller?
Hälsar Helena

0

anithau

26 jul 2009 kl. 10:36

Förkoka = låta koka bort en del av svampens vatteninnehåll. OBS inte tillsätta någon vätska.

Förvälla = Göra flera avkok i vatten - hälla bort och koka igen i nytt vatten. Tex vid murkelhantering.

Nog kan du förvälla kantareller, men hur de blir är en annan femma.

0

Irene A

26 jul 2009 kl. 10:41

Man förväller inte kantareller - eller rättare sagt, det är förvillande att använda det uttrycket.
Det man gör, är att koka in dem.

Hittade en bra beskrivning från Smålandsposten som jag citerar:

“Lägg svampen i en torr stekpanna eller gryta och låt svampens egen vätska tränga ut. Är svampen mycket torr, får man hjälpa till med någon eller några matskedar vatten. När vattnet trängt ut ur svampen ska det puttra tills det mesta av vattnet kokat tillbaka, (dunstat). Häll aldrig av något vatten, då försvinner mycket av den goda svampsmaken. Koka inte bort allt vatten om svampen ska frysas, då blir svampen torr och frystorkar lätt efter ett tag i frysen.

Frys alltid svampen utan salt, kryddor och smör. Detta tillsätter man när svampen senare ska stekas.
Packa svampen i påsar eller burkar och se till att det finns med en del vätska från svampen. Skriv på ordentligt vilken sort det är och årtalet den plockats.
Svamp kan ligga i frysen ganska länge och åtta år gammal svamp brukar vara helt felfri om den haft tillräckligt med vätska med vid förpackningen och om den inte tagit smak av annat i frysen som dill eller andra starkt luktande varor.”

0

Boman

26 jul 2009 kl. 10:42

Jag rensar min svamp skogen, inget med insektshål följer med, bara fina exemplar. Plockar bort inramlat barr och sånt hemma i köket, samtidigt som jag skivar/sorterar och efterbehandlar. Ingen torkning på tidningar för mig( de drar åt sig och behåller fukten= risk för förruttnelse), har istället ramar av tunna lister med myggnät över. Svampen torkar jättesnabbt och även kantareller blir fina.

0

Helena

26 jul 2009 kl. 12:16

Tack för alla fina svar!!!!
Nu hajar jag =)
Härlig sida för en novis som mig!
Och så många som vill hjälpa =)
Lovar att dela med mig av min kunskap jag med så småning om.. när den finns hihi
Hälsar Helena

0

Torka kantareller

Lill

26 jul 2009 kl. 12:28

Ser att du frånråds att torka kantareller.
Många tycker att kantareller blir beska om man torkar de.
Det tycker inte jag. Jag torkar endast de finaste svamparna och efter torkningen plockar jag bort allt som blivit mörkt. När jag tillagar de blötlägger jag de i rikligt med vatten. Låter de ligga i ca. en timma och ser till att avkokningstiden tar minst 20 minuter. Då är beskan borta.
Man får inte ha bråttom när man tillagar torkade kantareller.
Lycka till för de som vill prova!

0

Torka kantareller

Helena

26 jul 2009 kl. 12:47

Hej Lill!
Tack för det rådet =)
Det här blev en riktigt bra tråd, med olika toppenbra tips från erfarna svampplockare till en nybörjare haha
Nu åker block å penna fram så jag kan plita ner alla bra råd =) så jag kan ta fram när jag står och kliar mig i huvudet nästa gång!
För svamparna har fångat mitt intresse och jag hoppas att jag snart kan dela med mig av erfarenheter jag med =)
Hälsar Helena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone