0 1709 visningar

10 svar

Odlad stolt fjällskivling

Elisabeth Bååth

25 jul 2009 kl. 22:08

Nu har en av mina favoritsvampar växt upp i trädgården, visserligen odlad men..
vi bor ju i Västerbotten.Efter allt regn så kommer svamparna upp, har sett allt från kremlor, bläcksvampar, vaxingar, små små kantareller mm.

0

anithau

25 jul 2009 kl. 22:19

Grattis!
Vilken känsla det måste vara.

0

Marina Jansson

25 jul 2009 kl. 22:23

Vad roligt!
Så vacker den är.

0

Helena

25 jul 2009 kl. 22:29

Blodvaxingen var snygg =) aldrig sett förr (men jag är inte svampkunnig heller) kan man äta den och har du odlat den? Visste inte att man kunde odla svamp hemma i trädgården… men kan man odla morötter borde man ju kunna odla svamp?!
Hälsar Helena

0

BirgittaD

25 jul 2009 kl. 23:15

sista 2 veckorna, men gick en sväng runt äldreboendet = kvarteret och hittade en stolt fjällskivling i går. kantareller finns det men vem bryr sig. Har plockat totalt 1o kremlor 3 björksoppar varav 1 tegel, Den stolta fjällskivlingen åt vi igår, foten är torkad ch blir till soppa senare. Ni har mycket mer svamp i Umeå än vi har. Vi har bara fått 40 mm de sista 2 veckorna, Ok då plockade 3 ängschampinjoner också igår.

0

Elisabeth Bååth

26 jul 2009 kl. 10:45

Helena
Blodvaxing, -vaxskivling, såg jag på en äng bredvid oss. Den är väldigt lite men lyser så röd.

Ja regn har vi fått nu, först 100 mm under ett dygn och nu 70 mm under ett dygn och nu börjar olika svampar dyka upp, fast kantarellerna växer sakta.

0

Tanja i Gagnef

26 jul 2009 kl. 10:56

Härligt Elisabeth! Är den svår att odla? Var kan man köpa ett “set”?
Stolt Fjällskivling har jag bara hittat ett fåtal gånger men det skulle vara spännande att prova att odla.

0

Nina, Värmland

27 jul 2009 kl. 10:52

Jag funderar också på var man köper Stolt fjällskivling för odling. Har kollat det tidgare, men hittade inte någon som solde det länger.

0

Elisabeth Bååth

28 jul 2009 kl. 16:37

Tyvärr går det inte att köpa substrat nu men jag har provodlingar från FUNGINOVA i Halland. De sålde subtsrat under några år och kommer kanske att ta upp odlingen igen om intresse finns.

0

hewith

27 apr 2021 kl. 17:54

Hej!
Vore tacksam för tips. Tänkte försöka med mycel att odla stolt fjällskivling i trädgården. Hur/var trivs de bäst?

0

Jan A Uppsala

29 apr 2021 kl. 10:11

Googla på “stolt, odling, svampguiden”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone