Godmorgon alla glada !
Igår var jag och kollade mitt KJ-ställe , lilla valpen var med (nu väger han 32 kg), 7 meter från mig stöter han upp ett djur som “gläfser” till rejält och snabbt lämnar platsen. Han som vanligtvis skäller , morrar och reser ragg åt hundar eller människor som vi plötsligt möter i skogen , kommer susande tillbaka och sätter sig 10 meter bakom mig åt motsatt håll. Utan att säga ett pip , sen håller han den distansen till där det oväntade mötet skedde och det tar en bra stund innan han återgår till sitt vanliga jag.Vad kan han ha stött ihop med ?
Han är 16 veckor gammal.
Ruff
“morrar och reser ragg åt hundar eller människor som vi plötsligt möter i skogen”
Det var att ta hänsyn i naturen. Varför detta beteende? Det verkar som både du och hunden borde vara i band.
Om du möter en människa som är aggressiv mot dig skulle du tycka att det var mycket otäckt. Kanske t o m du slutar gå i skogen. Det jag tycker om ditt och hundens beteende är inte ens skrivbart här.
Är ingen hundexpert, men jag antar att det är ett valpbeteende. Som beror på att han blir rädd. Den här gången blev han väl extra rädd.
Hoppas Hundens beteende inte blir något problem, men du kanske skulle vurdera att hålla den i band så inte människor blir skrämda.
Vilket djur som kan ha skrämt hunden har jag ingen aning om, men ett gläfsande ljud kan väl till och med rådjur ge från sig.
Tur han blev rädd och inte jagade efter.
Själv använder jag mig endast av det här forumet och tycker det är bra att få skriva om det mesta här.
Hoppas du kan få goda råd om hur du ska uppfostra hunden i stället för att bli attackerad för att du skriver om hans beteende.
Lycka till vidare med svampplockningen och uppfostrandet av valpen. Det kommer säkert att bli bra.
...en räv sa grannen.
Dom kan i princip ligga och sova varsomhelst på marken på dagen “Ruffen” blev otroligt rädd iaf.
Idag återspeglade sig det i hans beteende i skogen , han är mer i min närhet än tidigare dagar. Nu har han också lärt sig att inte trampa ner kantareller och att matte gärna vill ha dom fina och hela.
Tack för lyckönskningarna Lill , jag vet att det här blir jättebra
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.