0 2611 visningar

13 svar

Svamp kring Skellefteå!

/Skogsmullan

26 jul 2009 kl. 08:20

Hej alla svampplockare runt Skelleftetrakten, någon som varit ute och sonderat terrängen i fall stensopp eller annan trevlig svamp har behagat kika upp ur jorden?
Kantareller och annat lär vi få vänta på, härligt att läsa vilka mängder kantareller som för närvarande plockas i den södra delen av landet! Livet är inte rättvist men ytterst intressant!

0

Lena J

26 jul 2009 kl. 20:26

Hej Skogsmullan!
Jag bor 4 mil norr om Ske-å och här har ännu inte någon stensopp tittat upp,de enda goda matsvampar som synts till är enstaka tegelsoppar.
Men efter senaste dygnets regn finns det väl hopp att fler arter dyker upp!

0

/Skogsmullan

26 jul 2009 kl. 22:04

Hej Lena!
Kul att du hörde av dig, som du skriver så visst, nu kommer snart Kal-Johan och andra svampar att stå som spön i backen!
Jag hittade 5 st Karl-Johannär jag tog en promenad till affären i afton har aldrig hänt förr och bådar gott!
Vi får följa utvecklingen
Må så gott i svampskogen!

0

Ulla skellefteå

31 jul 2009 kl. 12:12

Hej Skogsmullan!
Jag plockar mest bara kantareller o trattisar, trumpetsvamp o nån smörsopp.
Än har jag inte hittat nåt men   jag hoppas dom gula tittar fram snart, har ett ställe där dom brukar komma tidigt.
Trattisar brukar jag hitta i mängder, längtar!

0

Lena J

2 aug 2009 kl. 23:44

Hej!
Nu börjar det så smått dyka upp en del matsvamp, mest soppar hittills men även citronslemskivling har kommit under helgen.
Bilder:

0

Lena J

2 aug 2009 kl. 23:47

mer soppar!

strävsoppar

0

LenaJ

2 aug 2009 kl. 23:51

stensopp och citronslemskivling

0

anithau

2 aug 2009 kl. 23:52

Härligt Lena!
Har det börja komma kremlor?

0

Lena J

3 aug 2009 kl. 00:02

Hej Anitha!
Har bara sett enstaka kremlor än så länge,men de borde ju också börja komma nu.

0

Ulla skellefteå

3 aug 2009 kl. 21:02

Hittade årets första kantareller igår, hur kul som helst =)

0

//Skogsmullan!

3 aug 2009 kl. 22:40

Hej hopp!
Kul att höra att svampen är på gång
de soppar jag hittat är väldigt angripna av larver speciellt björk och tegelsopp Kantareller lyser gult med sin frånvaro, var kan vi hitta såna måntro??????
lycka till när ni ska ut på svampsafari!

0

Ulla Skellefteå

6 aug 2009 kl. 21:42

Ge dig ut på Vitberget, alltid hittar du nåt.
Lycka till!

0

EVA

10 aug 2010 kl. 23:26

kantareller, smörsopp o karl-johan har dykt upp - jippie!

0

Ulla Ske-å

11 aug 2010 kl. 09:52

Ja jag är ute nästan varje dag och alltid hittar jag nån kantarell =)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone