som jag behöver hjälp med, är osäker.
1.Växer i tuvor på tallheden.Dom små svarta tror jag är unga ex. av samma.Lukten,tja svampig men smaken lite metallisk.
2.Växer vid stigen, blandskog.
3. Växer också vid stigen på tallheden.Verkar vara angripen av snyltingen,inte konstigt efter så mycket regnande.
Tacksam för era förslag.
Det var en riktigt intressant serie bilder!
Den första brukar räknas som en form av blek nagelskivling, men den här distinkt mörka varianten förtjänar ett eget namn, tycker jag..
Den andra är en trådskivling som eventuellt kan vara mörkfjällig tråding, Inocybe lanuginosa - men mikroskopering krävs, för det finns flera snarlika arter.
Den tredje är tvåfärgad laxskivling. Av någon anledning brukar jag också hitta den med tuvat växtsätt på tallhed.
Jag misstänker för övrigt att det rör sig om mer än en art bland dem som vi kallar tvåfärgad laxskivling.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.