Hej,
Hittade två svampar under gårdagens tur som jag inte kan sätta ett namn på, kan någon hjälpa mig?
Kan den första kantarelliknande brunaktiga vara en violgubbe??? Den plockades i vägkanten under en tall i väldigt sandrik mark. I så fall var det ju synd att den följde med hem eftersom jag har förstått att den är ganska sällsynt.
Den andra plockades i mossrik granskog. Har för mig att jag i en svampbok har läst att den ska heta något liknande öronsvamp, kan det stämma? Och går den att äta? Det fanns massor av små öronliknande svampar där jag hittade den.
Bild 1-2:
Ser ut som en trattskivling, möjligen är det pluggtrattskivling (Clitocybe alexandri), vilket också stämmer med din beskrivning av växtplatsen. Arten är ganska sällsynt och växer på sandig mark i barrskog, gärna på kalkrikt underlag.
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/cli_alex.PDF
Bild 3:
Spadmurkling (Spathularia flavida). Ej matsvamp.
Tack så mycket!
När jag har sökt runt efter bilder på föreslagna svampar så ser jag att spadmurklingen garanterat är rätt, men trattskivling har jag svårt att se att svampen på bild 1-2 skulle vara. Jag tycker inte alls att den stämmer med de bilder som jag får upp då jag söker på nätet.
Bifogar en till bild där man ser ovansidan bättre, några fler förslag på vad det kan vara?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.