0 615 visningar

11 svar

Blomflugor

Irene A

27 jul 2009 kl. 18:17

är snälla flygfän som försöker se farligare ut än de är. Har ett par namnlösa här..

0

Mikael

27 jul 2009 kl. 18:24

Kan den första ståtliga vara ljushårig lyktblomfluga?

0

Irene A

27 jul 2009 kl. 18:48

Båda två är ganska stora (15 mm eller så), den första har jag fått till fönsterblomfluga, den andra på bild 2 o 3 är jag inte klar över än..

Ett bekvämt sätt att jaga blomflugor är att sätta lite blommor i en vas ute, sen är det bara att vänta in dem :-)

0

Tanja i Gagnef

27 jul 2009 kl. 19:23

Vackra bilder! Jag är egentligen livrädd för kryp men just blomflugor gillar jag av någon anledning. De är så häftiga när de hänger still i luften som kolibris och stirrar på en ;-)

0

Helena i Lund

27 jul 2009 kl. 20:35

Hoppas du får svar på dina flugarter Irene!
Håller med Tanja, blomflugorna vill bara gott, sticks inte, suger inte blod, och surrar inte när man släckt lampan! ;)
Jag har ofta tänkt på dom som pyttesmå helikoptrar, men kolibrier var ju bättre!

0

Irene A

27 jul 2009 kl. 20:45

Jag har beställt och väntar på Nationalnyckelns första utgåva med blomflugor. När den kommer, hoppas jag att det fixar sig med namnen på dem :-)

0

Mikael

27 jul 2009 kl. 21:02

Tror du ändå inte att det är ljushårig lyktblomfluga (Leucozóna lucórum)?

0

MariaW

27 jul 2009 kl. 21:04

Oavsett vad de är för sorter så var det väldigt fina bilder, makros är så trevligt.

0

Stefan hbg

27 jul 2009 kl. 21:15

Hej Irene.
Har ett förslag ettan Fönsterblomfluga, Volucella pellucens.
2&3 en Sericomyia silentis.
Kolla på http://www.entomologi.se/

0

Irene A

27 jul 2009 kl. 21:31

Stefan, där satt dom nog båda två! Ljungtorvblomfluga, jag säger då det, försökte förgäves hitta den bland getingblomflugor, men ingen verkade passa, dessutom var alla i den gruppen för små...

0

Irene A

27 jul 2009 kl. 21:33

Glömde i ivern att säga… tack, Stefan!

0

Stefan hbg

27 jul 2009 kl. 21:47

Bara roligt att stå till tjänst, annars brukar det alltid vara tvärtom :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone