Eftersom jag inte hittat några kantareller får jag väl nöja mig med andra gula svampar ;-) Sprang på dessa fantastiskt vackra vaxingar utanför jobbet idag. De är verkligen så intensivt gula som på fotona. Är det Gul vaxing - Hygrocybe clorophana? Det växte några Toppvaxingar tillsammans med dem.
Tack Irene! Det stämmer nog bättre med spetsvaxing med tanke på hattformen. Men det verkar vara en tämligen ovanlig svamp enligt Artdatabanken. Kan det ändå vara den som bara “ploppar” upp på gräsmattan så där? :-)
Helena - ja, de såg läckra ut! Det var en kille som stod ute och rökte som tittade lite misstänksamt på mig när jag slängde väska och bilnycklar på backen och kröp runt på gräsmattan utanför jobbet ;-) men är man nörd så är man..!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.