Då har de kommunala gräsmattornas skräck varit ute och rekat sina revir. Finns gott om både ängs och snöbollschampinjoner nu. Lite synd är att de största mängderna finns längs de hårt trafikerade vägarna man skall ju helst undvika dom, fanns verkligen många. Nåja, till ett par mackor blev det iallafall.
Jag bor i ett område med vidsträckta grönytor, och hittar en hel del champinjoner. Har tänkt på samma sak som du Stefan, att det växer mycket mer längs med trafikerade vägar. Det KAN naturligtvis bero på att folk är smarta nog att låta dem stå... Hur nära, eller hur långt ifrån kanske jag ska säja, tung trafik är det tillrådligt att plocka?
Även om champinjoner (vissa) visar höga halter av kadmium så finns det så vitt jag vet inga direkta belägg för att kadmiumet stannar i kroppen när man ätit svampen. De kan vara låsta i organiska föreningar som inte bryts ned utan bara passerar ut igen.
Försiktighetsprincipen kan dock tillämpas.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.