men championer har ju också vita (ljusgrå/ljusrosa) skivor i början då de är unga!
om du ser på bilden så kan man ju se ett kugghjulsmönster på “hinnan” under hatten.Det tolkar jag som en champion.dessutom så var alal de öldre svamparna bredvid vita med bruna skivor. Tycker det verkar mest sannolikt vara championer.
Ngn svampkunnig som har ngn åsikt? (jag går bara på beskrivingar från böcker).
vågar inte äta den då jag är helt nollställd på allt annat än kantareller. jag frågade mest för att jag ahr en 1,5 årig son som ränner runt ocg stoppar allt i munnen. Tog bort samtliga svampar i förebyggade syfte..:).
Han hittade en liknade svamp på en annan gräsmatta som jag visade upp före en expert på Botaniska trädgården och då var det en champion.
Det kan vara en champinjon men vi har för lite data. Bara en bild från en vinkel, inget snitt i svampen. —— Det du säger om bruna skivor och det lilla man kan se av svampen kan antyda att det är fråga om Agrocybe molesta, vit åkerskivling, tidig art som kommer i gräsmattor, täml. vanlig lokalt i landet. En del äter den, den är i alla fall inte giftig såvitt man vet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.