0 713 visningar

7 svar

Vildsvin?????

Plocka svamp, en "lisa" för själen

18 jul 2003 kl. 01:28

Hej i värmen.
Detta kanske är fel forum, jag vet inte, men jag prövar ändå. Jag, gubben och vovve har våra svampställen i skogarna mellan Södertälje och Botkyrka. Har nu fått höra talas om att de skall finnas vildsvin kring Bornsjön och där i kring! Detta skrämmer mig, i och med att jag kan tänka mig att min hund skulle ta skada om han råkade på dom ( en annan klarar sig väl alltid..) Sist nu när vi var ute tyckte jag att det var ovanligt   upprotat/bökat i marken på sina ställen som jag aldrig sett förr, alltså, inga vanliga legor. Någon som känner till hur dessa djur beter sig och i vilken miljö de “trivs” i och lever.
Tacksam för svar.

0

Peter Larsson

18 jul 2003 kl. 15:51

Hej!
Det stämmer att det finns vildsvin i dessa trakter (och dom bär sig åt som grisar ;-) ), men jag har inte sprungit på dom ännu, dom håller sig oftast undan för människor, men om man råkar komma för nära deras ungar så ligger man illa till.
Vad jag sett i naturen och på tv så gillar dom täta snår av markhängande granar och buskar samt att det skall finnas tillgång på föda i marken, oftast ser man spåren i gläntor i skogen där det är bättre jord födomässigt.
Skogsdelen mellan Aspen och Bornsjön där det legat en viltbana för pilbågsskytte är drabbat.
Många av mina gamla trattis ställen där är uppbökade precis där svampen brukar växa. Grisar är överlevare = dom kan äta nästan vad som helst, det är nog den största förklaringen till att dom spridit sig så enormt.
Själv är jag mer orolig för jordgetingar, jag sprang in i ett bo för två dagar sedan, det var mycket smärta kan jag lova, om ett par dagar så har nog kroppsvolymen återställt sig.
Hoppas det hjälpte något.

0

Eva

18 jul 2003 kl. 16:24

Mycket stort tack Peter.
Ja då var det nog spår efter dom där gynnarna vi såg. Jädrans också! Det är nog mest hunden jag är orolig för, det blir till att byta skog….. nåja man kan i alla fall inte plocka svamp nu i denna enorma HETTA! Men det skall väl bli svampväder vad det lider också får man hoppas.
Usch det lät inget vidare det där med jordgetingarna! Krya på dig och tack än en gång för svaret. ( :-)trodde att jag skulle bli utskälld för fel forum)

0

Karin

19 jul 2003 kl. 20:41

Vildsvin är som regel mycket folkskygga, så du behöver inte vara rädd. Ha alltid hunden kopplad när du är i vildsvinstrakter, annars kan hunden få för sig att leta upp grisarna.

Lycka till

0

Eva

20 jul 2003 kl. 01:17

Hej Karin.
Jo det var just det. Jag har ALLTID min hund kopplad för så kräver lagen. Men när vi är ute och plockar svamp brukar han få vara lös, det är lättast så,  man slipper trassla in löpkopplet bland alla kvistar och grenar. Dessutom, djurvän som jag är (tycker även om vildsvin) är det härligt att se min lilla hund springa som en kalv på grönbete.Han är alltid kring våra hälar, vi har både sett älg och rådjur och han bryr sig inte…..okej ibland hittar han “goooa” saker att rulla sig i, och det blir duschen när vi kommer hem. Men annars, ... han är så jädrans skrajsen av sig så han gör ingen fluga förnär.
Men det är som du säger, ny lukt (vildsvin) vad kan det vara..vad kul….etc, etc.
Men som sagt, det blir ny skog och lös hund, djurvän som jag är.

0

Anette

2 aug 2003 kl. 14:30

Hej!
Som någon sa, så är vildsvin mycket skygga. Dessutom är de nästan uteslutande nattaktiva och risken för att råka springa på en flock sovande vildsvin är i det närmaste obefintlig. Vad gäller vakna vildsvin så kan man knappast undvika att höra deras grymtande åtminstone ett hundratal meter bort. Bara var försiktig med hunden och låt bli att vara kvar i skogen när det börjar skymma så är det ingen fara.
Det finns en hel del att läsa om vildsvin på http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/detaljeradeartfakta/vildsvinforsta.asp
Hoppas det hjälper!

0

/Ronny

11 aug 2003 kl. 08:22

Det bör inte vara något problem om ni bara “låter” Vildsvinen märker er innan ni märker dom, farligheten är när dom är trängda eller skadeskjutna

0

Patrick

19 dec 2003 kl. 15:17

Hejsan.

Jag bor själv i mellanskåne där vi har extremt gott om vildsvin.

Ser ofta vildsvin när jag är ute och går med hunden, eller rider i skogen och då och då möter jag vildsvin.

Man blir faktiskt väldigt rädd, för man vet alldrig vad som kan hända. Men en kompis som jagar just vildsvin säger att. - de är väldigt skygga och håller sig undan människor och håller på med “sina” aktiviteter i gryning eller i skymningen. Och skulle du/ni stöta på ett vildsvin som kommer alldeles nära, skrik till och vift med armarna så skall de sticka iväg.

oppas att det nu går bra i skogen….

MvH Patrick Eriksson

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone