Behöver hjälp med indentifieringan av några spindlingar. Kommer i tre serier alla hittade i samma område näringsrik granskog med inslag av asp och björk delvis ganska fuktigt tidigare odlad mark. Serie ett kanske tuvspindling, C.turmalis
Det såg ut som om din svamp hade en lätt rödfärgning på ett ställe i köttet, det kan i så fall vara C. cyanites som rodnar, eller någon tillfällig missfärgning. Kollade du om den rodnade mer sedan och vid tumning?
Växte den vid björk och var klibbig? C. porphyropus är en möjlighet, C. azureus en annan.
Jag har intryck att din svamp inte är hygrofan (dvs. köttet suger upp vatten som färgar hatten ojämnt), och hattköttet är tämligen tjockt. Om du tror att den var hygrofan finns en del andra möjligheter. Lukt?
Hej igen Karl S. Jag fortsätter med mina cortinariusbekymmer. Har försökt studera hatthuden i mikroskop på den misstänkta C.cyanites och kommer fram till ganska tjock hatthud samt att pigmentet är intracellulärt. Men jag är ingen erfaren mikroskoperare. Lukten på svampen är obetydlig hattköttet mera tjockt än tunnt, och det fanns både björk och gran, mest gran där den växte och jag hittade bara en fruktkropp. Svampen finns på torkning om någon vill ta sig an den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.