0 206 visningar

14 svar

Skåningar

Lena M

1 aug 2006 kl. 08:46

Jag har daglig kontakt med Malmö och det verkar inget vidare i länet. Jag menar med nederbörd! Nu tycker jag synd om er, men förhoppningsvis kommer det snart en “skänk från ovan”.

0

Bo Reyer

1 aug 2006 kl. 13:31

Lena! du menade väl danskar?

0

Lena M

1 aug 2006 kl. 18:23

Ja vem vet, kanske det kommer danskar, men först, imorgon kommer ett ordentligt regnoväder över Skåne. Allt enligt 18- nyheterna, grattis.

0

Bo Reyer

1 aug 2006 kl. 19:09

Jag kan bara instämma. Grattis alla halvdanskar. Även vi Salabor fick i natt vår beskärda del, och mer utlovas de närmaste dagarna - så snart så.. Det är nästan så att man börjar tugga fradga.

0

Fia A

1 aug 2006 kl. 19:13

Någon som har ett tips på hur lång tid efter regn svamparna är plockmogna? Här har det regnat till och från sedan i fredags, funderar på att gå ut på söndag men vet inte om det är för tidigt…

0

Lena M

1 aug 2006 kl. 19:18

Fia, nog tycker jag att du kan ta en koll. Om inte annat är det skönt med frisk luft och något tror jag att du hittar.

0

Bo Reyer

1 aug 2006 kl. 21:05

Fia A: Tvättsvampen brukar komma redan efter någon dag!

0

Fia A

2 aug 2006 kl. 07:43

Men Bo, har testat tvättsvampen stuvad, men den var inget god! Hur tillagar du din? ;-)

Problemet är att jag bor i stan/närförort/Stockholm, och det är ett sjuhelsikes företag att ta sig ut i skogen när man inte har egen bil. Få se om jag lyckas muta min chaufför :-)

0

hanzzon

2 aug 2006 kl. 08:08

Bo!
Ut i skogen med dig!
Jag har plockat massor av kantareller under tre dagar nu.
stora och jättefina.
Har mest varit i järndammsskogen.
Det finns inget att vänta på.  :)
mvh

0

Bo Reyer

2 aug 2006 kl. 10:33

Fia. Denna art måste marineras minst ett dygn. Min marinad består av: 1/halv dl vardera av soya, äppelcidervinäger samt olivolja (virgin) plus kryddor och en aning salt.

0

Stina

2 aug 2006 kl. 11:05

Någon invasion af danskar till de svenska skogar blir det nog inte, så ni kan sova tryggt om natten. Folk här nere tittar märklikt på mig, när jag med begejstring berättar om svampturer med karta och kompass.

0

Affe

2 aug 2006 kl. 11:54

Lena, tackar för regndansen. Det har nu sedan i går kväll kommit c:a 40 mm och det fortsätter att komma…
Jag vet var jag skall vara nästa vecka!!!

0

Lena M

2 aug 2006 kl. 13:07

Hej Affe, vad kul !
Nu finns det hopp, gick en sväng på fm. och hittade ett tiotal fina kantareller där det för tre dagar sedan fanns en. En mossig fuktig skog !
Dessutom några vinkremlor, så nu tror jag att vår tid är kommen .

0

Affe

2 aug 2006 kl. 15:59

Totalt har det kommit sen i går kväll c:a 70mm. Flera översvämmade källare men vad betyder det… Snart är det svampatider!!!!

0

Bo Reyer

2 aug 2006 kl. 16:59

Jag håller med Affe! En vattendränkt källare hit eller dit påverkar ju inte svamptillgången! Så länge det bara handlar om millimetrar kan vi känna oss ganska lugna. Om det däremot skulle handla om metrar är det läge att börja oroa sig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone