Jag var ute och provplockade igår i barrskog och hagar i Uppland och hittade en del kantareller, mandelkremlor och lite champinjoner. Jag hittade också två små gulbruna soppar som jag inte kände igen, så jag tog hem dem för att försöka artbestämma dem. Efter en koll i databasen och en provsmakning så kom jag fram till att det var pepparsopp.
Jag undrar nu om någon vet vilket ämne det är som pepparsopp innehåller som gör att den smakar starkt? Är det capsaicin (som chilifrukter), piperin (som svartpeppar) eller något annat? En snabb webbsökning hittade inget intressant.
Och är det någon som har provat att använda den för att krydda maträtter istället för t.ex. chili eller peppar? Hur funkar det? Det vore ju lite häftigt med ett vilt svenskt pepparsubstitut.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.