Då min svampbok säger att föränderlig tofsskivling kan förväxlas med gifthätting så tänkte jag höra med expertisen om det är den föränderliga jag funnit.
Om så är fallet blir jag väldigt glad för min målsättning är att försöka lära mig åtminstone en ny art per säsong.
Det ser så ut. Dock har du ”dissekerat” lite åldrade ex.
Du kan titta på de här båda trådarna. (Jag, äkta amatör, ansvarar för allt jag påstår där!)
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=112990&fnr=1&sok=jan
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=115430&fnr=1&sok=jan
Då inväntar jag ock ser vad har att säga innan jag överväger ett provsmak.
Bilderna i de där trådarna gjorde mig inte mycket klokare eftersom de visar ungsvampar. Skillnader jag snappade upp dock var att gifthättingen verkar ha en mer enfärgad hatt, mindre fjällig fot och att den hellre växer på barr- än lövstubbar och att den inte växer i stora grupper.
De jag hittade var i stor grupp växandes på lövstubbe, har fjällig fot och variegerad hatt.
Tack för det Michael då känner jag mig ganska säker.
Kan någon mer asterisk bekräfta så att även min sambo vågar prova den nya svampen?
Sen en fråga också. Vad jag förstått så lämpar sig denna bäst som torkad om man vill lagra den. Kan man torka den på tidningspapper i rumstemperatur som man kan göra med trattkantarell?
Visst är det så Helena att man inte ska äta sådant man inte med säkerhet vet vad det är, det är ingen nyhet att man kan äta all svamp men vissa bara en gång.
Men å andra sidan så kan man ju inte lära sig något nytt om man inte försöker och mitt mål är som sagt en art per säsong. Nu har jag ingen mycket svampkunnig i närområdet som kan bekräfta så då frågar jag här istället och ju fler som kan bekräfta desto säkrare är jag på att jag hade rätt. Trots allt är det ju så att det kan vara svårt att göra en bestämning utifrån en bild, men råder det enighet så känns det på något vis bekräftat om du förstår.
Sen vad gäller Michaels blåhet så lyser den starkt, men mig veterligen så är inte svampguiden uppbyggt på en persons vetande utan av en mångfald.
Jag har ingen asterisk, men jag kan ändå bekräfta att det är Föränderlig tofsskivling du hittat.
Tyvärr har det väl gått lite för lång tid nu så om du inte redan har ätit dom så är det nog för sent.
Föränderlig tofsskivling tillhör en av mina favoriter, men den blir fort dålig. Den blir även fort angripen av insekter.
Hoppas du hunnit äta upp läckerheterna annars hoppas jag du hittar nya och vågar. De är supergoda!
OK, Maria, jag kan väl dra mina hyfer till sklerotiet… Jag var tveksam från början när jag såg de första bilderna. Man kan inte bestämma någonting på så gamla exemplar, i synnerhet när ringen tycks ha ramlat av (om det någonsin fanns någon ring! Det enda man kan säga är att det nästan säkert inte är gifthätting, men det skulle, i mina ögon, mycket väl kunna vara en annan tofsskivling, t ex Flammula pinicola.
Sen kommer vi till bilden med stubben, den verkar typisk Kuehneromyces mutabilis. Men varför inte plåta några unga ex som det verkar finnas där? Generellt är det svårt att bestämma någon art utan bild på både unga och utvuxna, helst också i snitt (axialt), vidare behövs substrat (typ av träd) och smak/lukt.
Slutsats: Det är antagligen föränderlig tofs, men med reservationer för första bilderna.
Du har helt rätt Maria i det du skriver, ju fler bekräftelser desto bättre! Vad jag försökte säja var att man aldrig ska lägga ansvaret på en annan person, utan själv lära sej och var säker på de arter man plockar och äter. Jag har en i närmsta kretsen som hårdnackat vägrar att lära sej de enklaste kännetecken på tom de vanligaste svamparna, och jag har helt slutat att hjälpa honom. Kanske inte så schysst, men skulle det bli något fel så vill jag verkligen inte ha det på mitt samvete…
Jag känner alltid rysningar när jag skall till och plocka den föränderliga, men efter tips av Jan A så luktar jag ordentligt på dem numera. Den föränderliga har en djup, fin svampdoft, medan gifthättingen inte har det.
Så om man litar på sitt luktsinne…plus alla andra särdrag så...
Jag äter gärna föränderlig tofsskivling, och har länge plockat den på björkstubbar där de växer tätt i stora mängder.
Hittar jag enstaka exemplar på multna svårdefinierbara träsubstrat så är jag dock ännu inte helt klar över gifthättingen.
Luktsinnet är som sagt viktigt, och någon obskyr “mjöldoft” har mina tofsskivlingar aldsrig haft.
Min osäkerhet med gifthätting gjorde även att jag länge var avvisande till röksköjsskivling som matsvamp.
Men genom att studera den i olika utvecklingsfaser och lära mig dess smak och arom har jag de senaste två åren ätit den och finner den vara en synnerligen god matsvamp i tider när inte mycket annat finns att tillgå!
Sen har jag numera en tumregel att aldrig tillvarata gamla unkna eller insektsangripna exemplar av någon art!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.