0 603 visningar

8 svar

En vit klump

Caterine

29 jul 2009 kl. 18:05

Hej!

Jag var ute i skogen i dag och fick syn på något som jag inte sett någon gång innan. Det såg ut som toppen på en röksvamp, men den var tung och kändes som en silikonboll att ta i. Innanför det vita “skalet” var ett genomskinligt, geléaktigt skikt. Vi plockade bara en och skar i den - vågade inte göra mer.

Någon som vet vad detta är?

Man ser en liten “krater” där svamphatten kommer upp.

0

Helena i Lund

29 jul 2009 kl. 18:11

Säkert ett häxägg, förstadiet till stinksvampen! Det finns de som äter dem, men jag har då aldrig provat!

0

Peter, Linköping

29 jul 2009 kl. 19:40

Jag har smakat häxägget. Det kunde man både ha och mista. Smakade inte mycket.

0

Helena i Lund

29 jul 2009 kl. 19:55

Du är modig du Peter! Jag är vanligtvis inte vare sej feg eller kräsmagad, men det här har jag (än) inte velat testa…. Geleigt dallrigt, och dessutom vet man ju vad som komma skall ur detta ägg, det luktar inte hallon precis!;)

0

Peter, Linköping

29 jul 2009 kl. 21:29

Man skall öppna ägget och ta endast av den vita fasta del som finns därinne. Dallret kan man lämna åt sniglarna. Det här funkar förstås endast då äggen är späda, vita och fina.

Våga, vinn…

0

Häxägg som mat

Ingvild

30 jul 2009 kl. 06:22

Jeg hadde bestemt meg for å smake sist helg. Hadde fått høre at den innerste kjernen smakte hasselnøtter. Men etter å ha gravd meg gjennom slim og noe som lignet verre ting, mistet jeg både motet og apetitten ;-(
Jeg angrer litt, men nå er de vel på god vei til å bli stinksopper!

0

Mikael

30 jul 2009 kl. 06:26

Har smakat häxägg. Det påminde inte om svamp direkt. Tyckte det smakade som ett mellanting av blomkål och mild rädisa.

0

Caterine

30 jul 2009 kl. 14:10

Hittade detta när jag “googlade” lite.

http://svampklubben.org/aug2004.html

0

Käka häxägg

Bo E

30 jul 2009 kl. 14:14

Det är väl mest lite tufft att “käka häxägg”, tycker jag.
Inte alls osmakligt, utan mer som en grönsak.

Har aldrig orjkat sitta och bereda flera stycken åt gången men gör man sig besväret skulle den säkert funka i olika råkostsallader t ex.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone