0 586 visningar

4 svar

Ej svamp - Åka Trollstigen

Mossning

29 jul 2009 kl. 18:12

Jag har läst lite på nätet om Trollstigen/Geiranger och planerar att åka det men det är så att jag vet ingenting om resvägar, sevärdheter, etc.

Jag kommer att utgå från Karlstad så mina frågor är:

Ungefär hur många mil kommer det att bli från K-stad och tillbaka?

Skall man åka direkt mot Oslo eller åka uppåt i landet och därifrån över till Norge?

Jag förmodar att man inte kan göra hela trippen på en dag så är det bäst att åka från Karlstad på eftermiddagen, sova över i Norge och morgonen därpå åka Trollstigen och vidare hemåt?

Är det lätt att hyra stuga?

Det finns säkert mycket mer sevärdheter efter vägen, i så fall, Vilka?

Många frågor var det men jag är tacksam över alla svar.

0

Helena i Lund

29 jul 2009 kl. 18:40

Kollade in Geiranger på Google, herre gud så vackert! Har sett makalösa fjordar i Nordnorge, men det här tar priset i alla kategorier…. Ha en fantastisk tur dit Mossning!

0

Totte Gbg

29 jul 2009 kl. 20:10

Hej Mossning!
Just så som du funderar på att åka gjorde min man o jag för en sisådär 10 år sedan. Det vi kan tipsa om är att åka till Geiranger först o sen Trollstigen. Vi åkte via Oslo.

Otrolig utsikt i Geranger!!! Försök att boka en hytte på bergskanten högt upp innan du kommer dit. Du får googla på vad det kan heta för det kommer inte jag ihåg.

Vi stannade lite här o var för det var väl utmärkt med skyltar deras sevärdheter, tog dagen som den kom så att säga o hyrde hytter där det såg trevligt ut.

Vi tog även en sväng till Rjukan.

Funderar på om det inte fanns sommarskidåkning på Stryn som vi missade.

Vi ritade resrutt på vägen på kartan ;-)Åkte lite kors o tvärs. Härlig resa kan jag säga!

Trevlig tur!

0

Mossning

29 jul 2009 kl. 20:34

Totte, tack så mycket för svaret!
Jag fortsätter planeringen.

0

Ingvild

30 jul 2009 kl. 06:38

Hei Mossning!
Som nordmann, bør jeg jo svare på dette;-) Har vært i Geiranger flere ganger, sist i fjor sommer, men da tok vi tog fra Oslo til Dombås og videre derfra ned til Åndalsnes. Dette er vel også samme rute du bør kjøre fra Karlstad. Men beregn litt tid. Spesielt fra Dombås og videre mot Vestlandet, har du ikke akkurat motorveier… Å hyre stuga, burde gå greit, men er nok best å ringe på forhånd, spesielt hvis du reiser i august.
Pass deg for danske turister ;-) De kjører nærmest i en konstant tilstand av nervøst sammenbrudd.
Husk, se etter Karl Johan /stensopp. Mye av det ifølge min bror som bor i Kristiansund. God tur!
urlhttp://www.visitgeirangerfjorden.com/Default.aspx?pageid=782/url

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone