Jag tog en tur till Drottningholms slottspark idag. Svamparna är verkligen på gång, men det märks att det är många som går och plockar finluden stensopp och bleka kantareller här.
Parkdelen närmast parkeringen vid Kina slott är en av de mest intressanta ur svampsynpunkt, men tyvärr klipper de gräset lite för ofta på vissa ytor (och andra ytor för sällan!).
Av bleknande kamskivling (Amanita lividopallescens) fanns det över 50 fina fruktkroppar i olika stadier kl 10 i förmiddags. Kl 12 när jag kom tillbaka till parkeringen var alla överkörda av gräsklipparmannen! Jag hann iallafall ta några bilder.
Sommarsopp fanns på plats men var i dåligt skick och de flesta överkörda sedan tidigare. Gaffelriska (Lactarius acerrimus) fanns det gott om, men något spår av den falska djävulssoppen (Boletus legaliae) på den kända växtplatsen fann jag inte.
Bifogar några bilder av dagens fynd.
Bleknande kamskivling (Amanita lividopallescens)
Testade två olika skärpedjup på de sista 2 bilderna i föregående inlägg. Vilken variant föredrar ni? Antar att det är en smaksak, det vore intressant att veta vad ni tycker.
Bifogar bild på gaffelriskan, och hasselsopp som förutom med hassel också bildar mykorrhiza med avenbok (som i det här fallet). Grentaggsvamp fanns också på plats.
Gaffelriska (Latarius acerrimus), hasselsopp (Leccinum pseudoscabrum) och grentaggsvamp (Climacodon septentrionalis)
Åh, jag som var där förra veckan med mina barnbarn.
Det blev mest spring bland labyrinter och glassätande….
Men nu vet jag till nästa gång.
Fina bilder allesammans.
Din fråga, den första bilden är i min smak när man ser alla svampar tydligt. Mycket fin bild tycker jag.
Tycker
Rent estetiskt som en del säger, är ett telezoom suveränt, om man lyckas bemästra det och inte krypa för nära.
Ibland blir macro lite för mkt. svamp så att säga.
Problemet ligger mest i att man blir lite för “het” vid ett fint fynd, så man kryper för nära, och då blir det suddigt.
Lite miljö kring svampen tycker jag är fint.
Men dina bilder Micke är ju alla bra:) eftersom du inte har en instamatickamera:)
Tack för de bra tipsen!
Du har rätt Irene, det blir en mindre rörig bild om man beskär bort den suddiga förgrunden. Jag brukar ofta ta flera bilder med olika skärpeddjup på samma motiv för att jag vill reducera skärpan på störande detaljer i bakgrunden som grässtrån etc. Samtidigt vill man inte förlora skärpan på svamparna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.