0 998 visningar

17 svar

Svampar från Drottningholm

Michael Krikorev

29 jul 2009 kl. 21:36

Jag tog en tur till Drottningholms slottspark idag. Svamparna är verkligen på gång, men det märks att det är många som går och plockar finluden stensopp och bleka kantareller här.

Parkdelen närmast parkeringen vid Kina slott är en av de mest intressanta ur svampsynpunkt, men tyvärr klipper de gräset lite för ofta på vissa ytor (och andra ytor för sällan!).

Av bleknande kamskivling (Amanita lividopallescens) fanns det över 50 fina fruktkroppar i olika stadier kl 10 i förmiddags. Kl 12 när jag kom tillbaka till parkeringen var alla överkörda av gräsklipparmannen! Jag hann iallafall ta några bilder. 

Sommarsopp fanns på plats men var i dåligt skick och de flesta överkörda sedan tidigare. Gaffelriska (Lactarius acerrimus) fanns det gott om, men något spår av den falska djävulssoppen (Boletus legaliae) på den kända växtplatsen fann jag inte.

Bifogar några bilder av dagens fynd.

Bleknande kamskivling (Amanita lividopallescens)

0

Michael Krikorev

29 jul 2009 kl. 21:43

Testade två olika skärpedjup på de sista 2 bilderna i föregående inlägg. Vilken variant föredrar ni? Antar att det är en smaksak, det vore intressant att veta vad ni tycker.

Bifogar bild på gaffelriskan, och hasselsopp som förutom med hassel också bildar mykorrhiza med avenbok (som i det här fallet). Grentaggsvamp fanns också på plats.

Gaffelriska (Latarius acerrimus), hasselsopp (Leccinum pseudoscabrum) och grentaggsvamp (Climacodon septentrionalis)

0

MariaW

29 jul 2009 kl. 22:06

Vad gäller bilderna i första inlägget med olika skärpedjup, vad gäller fotografiskt tycker jag bäst om nummer två men som svampletare tilltalar mig nummer ett mer.

0

Evus

29 jul 2009 kl. 22:07

Åh, jag som var där förra veckan med mina barnbarn.

Det blev mest spring bland labyrinter och glassätande….
Men nu vet jag till nästa gång.

Fina bilder allesammans.
Din fråga, den första bilden är i min smak när man ser alla svampar tydligt. Mycket fin bild tycker jag.

Tycker

0

Michael Krikorev

29 jul 2009 kl. 22:36

Tack för svar! Själv gillar jag sista bilden med kort skärpedjup. Det som tilltalar estetiskt i en bild är inte alltid detsamma som man vill ha som svampplockare där man ska kunna se alla svampens detaljer.

0

MariaW

29 jul 2009 kl. 22:47

Michael du har så rätt, att en bild kan tilltala på olika vis beroende på observatör. Jag hade svårt att välja eftersom jag är både intresserad av fotografering och svamp men var du ute efter det rent estetiska står jag fast vid bild två.

0

Skärpedjup

Hans v E

29 jul 2009 kl. 22:49

Självklart föredrar jag skärpedjupet i bild 2 (den första av de två ifrågavarande. Helst skulle skärpedjupet vara ännu större, så att alla frkr blev helt skarpa.

0

Skärpedjup

Hans v E

29 jul 2009 kl. 22:56

Jag tycker att andra objekt än huvudmotivet med fördel kan ligga bortom eller framför skärpeområdet, men aldrig huvudmotivet om det är utspritt i djupled.

0

Skärpedjup

Irene A

29 jul 2009 kl. 23:09

Föredrar bild 2.
Det känns störande med oskarp förgrund, så bild 3 hade också varit skaplig om den hade beskurits, något åt det här hållet:

0

Irene A

MariaW

29 jul 2009 kl. 23:15

Michael undrade över skärpedjupet i bild två och tre i inlägg ett, de med samma svampar.

0

MariaW

Irene A

29 jul 2009 kl. 23:20

Det var bild två och tre i inlägg ett jag svarade på också.

0

Skärpedjup

svampstaff

29 jul 2009 kl. 23:21

Rent estetiskt som en del säger, är ett telezoom suveränt, om man lyckas bemästra det och inte krypa för nära.
Ibland blir macro lite för mkt. svamp så att säga.
Problemet ligger mest i att man blir lite för “het” vid ett fint fynd, så man kryper för nära, och då blir det suddigt.
Lite miljö kring svampen tycker jag är fint.
Men dina bilder Micke är ju alla bra:) eftersom du inte har en instamatickamera:)

0

Irene A

MariaW

29 jul 2009 kl. 23:24

Förlåt. Missade din beskurna bild, nu förstår jag hur du menade. Fast jag tror nog Michael var ute efter respons på bilderna som de var utan fixerier.

0

MariaW

Irene A

29 jul 2009 kl. 23:35

Jag har inget emot kort skärpedjup på svampbilder, som på bild 3, men enligt min åsikt ska oskärpan helst hålla sig i bakgrunden :-)

0

IreneA

MariaW

29 jul 2009 kl. 23:44

Med andra ord så får Michael en utmaning inför nästa fotsession.

0

IreneA

Evus

29 jul 2009 kl. 23:50

Tredje bilden i andra inlägget, på grentaggssvampen, är suverän.

Suddig bakgrund och fokus på svampen.

Jag håller med Irene, om det ska vara suddigt så ska det vara i bakgrunden :-)

0

Skärpedjup

Mikael

30 jul 2009 kl. 03:13

Helt klart föredrar jag den första av de båda bilderna.

0

Skärpedjup

Michael Krikorev

30 jul 2009 kl. 19:44

Tack för de bra tipsen!

Du har rätt Irene, det blir en mindre rörig bild om man beskär bort den suddiga förgrunden. Jag brukar ofta ta flera bilder med olika skärpeddjup på samma motiv för att jag vill reducera skärpan på störande detaljer i bakgrunden som grässtrån etc. Samtidigt vill man inte förlora skärpan på svamparna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone