Visst har väl svamparna kommit tidigt i år. Har just kommit hem till Kåddis och har gått en hundpromenad i omgivningarna. Jag hittade karljohan (somliga övermogna nästan uppätna)tegelsoppar, citronskivling, sillkremla, björkkremla,flugsvampar, smörsoppar,vaxskivlingar m. fl. Tror ni att detta är en förtrupp bara och att den verkliga svampsäsongen kommer i vanlig tid i mitten av augusti här uppe i Umeå.
Jag bor ju ett antal mil söder om er och förra året var ett riktig kalleår, då gick jag ut och tittade efter att skolorna börjat (typ 18 augusti).
I år var jag ute tidigare eftersom det vattrades kantarellår och förrådet var tomt. Hittils i år har jag stött på aspsopp i trädgårn, utanför trädgårn björksopp, rödbrun stensopp, tegelsopp och en snyltingbiten vanlig stensopp(“kalle”).
Det är nog bara början tror jag vad gäller sopp norr om Dalälven.
Kantarellerna verkar trivas i olika miljöer i olika delar av landet, men om du bor i Åsele så borde d väl vara ungefär som här.
Jag hittar de största mängderna kantareller i gles gammal blandskog. Lite olika från år till år vars de trivs bäst. Ena året kan det finnas jättmycket på ett ställe och nästan inget på ett annat. Året efter kan det vara tvärt om.
Det är bara att leta vidare. Jag letade i flera år innan jag hittade mina första.
Skoigsvägar som inte använts på några år och har börjat bli gräsbevuxna brukar kunna hysa kantareller i vägkanten, eller ibland i stråk rakt över vägen.
De kommer ofta i sandig, grusig mark där man rört i ytlagret för några år sedan, typ skrapat en vägkant eller kört upp hjulspår.
Vid ett tillfälle sörjde jag bittert en “vägkantskoloni” efter att en nitisk vägskrapa varit framme, men även i år fanns det kantareller på platsen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.