Ha ha…nu var klas riktigt förvirrande utan att mena det…jag hade ingen aning om att en “jordstjärna” var annat än en svampart!
För övrigt håller jag med om att det ser ut som ung svavelticka på bilden.
Men saffransticka är ny för mig så egentligen har jag ingen aning, trodde den var mindre och växte lite annorlunda än svaveltickan(?)
sorry tänkte inte på att kanske inte alla här vet att Sveriges mykologiska förenings tidskrift hette Jordstjärnan ,den har nu bytt namn till svensk mykoligisk tidskrift,jag skall försöka skärpa mej i fortsättningen
å du en utvuxen Saffransticka blir ungefär lika stor som en medelstor Svaveltivka
OK då har jag inte sett den.
Jag såg några mindre gula tickor på lövved häromveckan, men de var inte alls lik svavelticka, mer som cinnoberticka fast gul, nästan “kantarellgul” skulle man kunna drista sig att säga!
Det blev ju en lustig ordlek i alla fall…vad 17 som nu stod skrivet i “Jordstjärnan”!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.