0 401 visningar

7 svar

Saffranticka?

INgvild

29 jul 2009 kl. 22:44

Kan dette være det? Funnet på gammel, levende eik i en bypark.
Den ser ung ut, men er ikke mjuk slik unge saffrantickor er beskrevet. Vet ikke hva annet det kan være…. Forslag mottas med takk :-)

0

Michael Krikorev

29 jul 2009 kl. 22:57

Det kan vara unga ex av svavelticka (Laetiporus sulphureus)

0

Ingvild

29 jul 2009 kl. 23:04

Ja, det er kanskje et bedre forslag. Takk :-)
Ut i fra Svampstaffs gamle serie om svaveltickor, vokser de visst ganske snabbt?

0

klas jaederfeldt

30 jul 2009 kl. 00:14

ser ut att vara det imperfekta stadiumet av svavelticka, den hade ett eget namn som tyvärr ramlat ur minnet,finns beskrivet i en jordstjärna, om jag kommer på det återkommer jag

0

klas jaederfeldt

30 jul 2009 kl. 10:34

det imperfekta stadiet av Svavelticka heter Sporotrichum versiporum, och om du har jordstjärnan så kan du läsa mer om denna i nr. 1 2002 sid 14, Jan Nilsson och Mikael Jansson

0

Bo E

30 jul 2009 kl. 13:48

Ha ha…nu var klas riktigt förvirrande utan att mena det…jag hade ingen aning om att en “jordstjärna” var annat än en svampart!

För övrigt håller jag med om att det ser ut som ung svavelticka på bilden.
Men saffransticka är ny för mig så egentligen har jag ingen aning, trodde den var mindre och växte lite annorlunda än svaveltickan(?)

0

Bo E

klas jaederfeldt

30 jul 2009 kl. 15:05

sorry tänkte inte på att kanske inte alla här vet att Sveriges mykologiska förenings tidskrift hette Jordstjärnan ,den har nu bytt namn till svensk mykoligisk tidskrift,jag skall försöka skärpa mej i fortsättningen

å du en utvuxen Saffransticka blir ungefär lika stor som en medelstor Svaveltivka

0

Bo E

bo e

30 jul 2009 kl. 15:51

OK då har jag inte sett den.
Jag såg några mindre gula tickor på lövved häromveckan, men de var inte alls lik svavelticka, mer som cinnoberticka fast gul, nästan “kantarellgul” skulle man kunna drista sig att säga!

Det blev ju en lustig ordlek i alla fall…vad 17 som nu stod skrivet i “Jordstjärnan”!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone