Nu när jag verkar lärt mig en ny svamp är det dags att kolla om jag kan lära mig en eller några till och då tänkte jag blodriskor, finns det någon förväxlingssvamp för tallblodriska och granblodriska (giftig)?
Sen ville sambon försöka sig på kremlor och jag har alltid blivit varnad av pappa för svampar med vita skivor. Tror mig veta hur kremlor ser ut men hur vet man skillnad på ex.vis olika rödfärgade kremlor? Finns någon giftig kremla eller är det som med sopp att det finns bara illasmakande?
Det finns inga riktigt giftiga kremlor, det värsta som kan hända är att man blir lite dålig i magen. Dessutom finns det ett enkelt sätt att kolla om man är osäker - om man smakar på en bit av skivorna så har de ätliga kremlorna en mild smak medan de oätliga smakar skarpt.
Kremlor är ofta väldigt vackra och många, även när det inte finns annan svamp. Jag har plockat sedan ett par år genom att smaka mig fram. I början var det väldigt många förfärliga smakbitar! Jag har lärt mig att av de röda är det oftast bäst att strunta i de “danskröda” och ägna sig mer åt de lite vinröda eller blekröda.
Tumreglerna gäller förstås endast om man verkligen håller en kremla i handen. Plugga in kremlornas särdrag först, smaka sen.
Små, knoppande exemplar av olika arter kan ganska lätt förväxlas. Och för den som slarvar är t.ex. grönkremlan inte helt olik lömsk flugsvamp.
Ser inget svar på frågan om blodriskorna, men de kan nog räknas till de säkra arterna när man har lärt sig kolla att de har röd mjölksaft. I Sverige finns det sex sådana arter - skulle man råka plocka någon av de sällsyntare och mindre kända av dem, kanske de inte smakar lika bra, men ingen är giftig.
Själv är jag inte så förtjust i blodriskor, men det är många som uppskattar dem (t.o.m. klassar dem som favoriter), så du ska självklart prova.
En bra sak med blodriskor är att de kommer i stora gäng och har riktiga år. Ett bra blodriskeår kan jag lätt fylla korgen på ett ganska litet område. Det trista är att det tammefan är mask i alla. Man får skära ut de icke angripna delarna.
Jag gillar smaken, de har lite beska i sig, som man får följa med istället för att mota. Vad sägs om en majo smaksatt med blodgrape?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.