0 848 visningar

21 svar

Ett nytt steg

MariaW

29 jul 2009 kl. 22:56

Nu när jag verkar lärt mig en ny svamp är det dags att kolla om jag kan lära mig en eller några till och då tänkte jag blodriskor, finns det någon förväxlingssvamp för tallblodriska och granblodriska (giftig)?

Sen ville sambon försöka sig på kremlor och jag har alltid blivit varnad av pappa för svampar med vita skivor. Tror mig veta hur kremlor ser ut men hur vet man skillnad på ex.vis olika rödfärgade kremlor?  Finns någon giftig kremla eller är det som med sopp att det finns bara illasmakande?

0

Nea

29 jul 2009 kl. 23:15

Det finns inga riktigt giftiga kremlor, det värsta som kan hända är att man blir lite dålig i magen. Dessutom finns det ett enkelt sätt att kolla om man är osäker - om man smakar på en bit av skivorna så har de ätliga kremlorna en mild smak medan de oätliga smakar skarpt.

0

MariaW

29 jul 2009 kl. 23:20

Då tror jag jag kan låta sambon plocka fritt men kan man på samma vis avgöra vilken sort en kremla tillhör? Ungefär…smakar rå sillkremla sill eller mandelkremla mandel?

0

Tina Nordberg

29 jul 2009 kl. 23:47

Sillkremla luktar iaf sillake eller skaldjur. Mandelkremla smakar mandel/nötter i min mun.
Båda goda svampar.

0

anithau

30 jul 2009 kl. 06:24

Maria!
Jag har en liten examensrapport på kremlor. Om du är intresserad av det kan du få det av mig.

Meddela är ja el nej.
Så fixar vi resten.

0

MariaW

30 jul 2009 kl. 08:52

Det låter väldigt intressant anithau

0

buffy

30 jul 2009 kl. 09:13

Kremlor är ofta väldigt vackra och många, även när det inte finns annan svamp. Jag har plockat sedan ett par år genom att smaka mig fram. I början var det väldigt många förfärliga smakbitar! Jag har lärt mig att av de röda är det oftast bäst att strunta i de “danskröda” och ägna sig mer åt de lite vinröda eller blekröda.

0

Peter, Linköping

30 jul 2009 kl. 09:15

Tumreglerna gäller förstås endast om man verkligen håller en kremla i handen. Plugga in kremlornas särdrag först, smaka sen.

Små, knoppande exemplar av olika arter kan ganska lätt förväxlas. Och för den som slarvar är t.ex. grönkremlan inte helt olik lömsk flugsvamp.

0

Helena i Lund

30 jul 2009 kl. 09:35

En bra nybörjarkremla är tegelkremlan! Den gråa tonen i foten gör den lätt att känna igen. I övrigt håller jag med Buffy, skippa de knallröda, iaf tills du är mer säker på din sak!

0

Irene A

30 jul 2009 kl. 10:30

Ser inget svar på frågan om blodriskorna, men de kan nog räknas till de säkra arterna när man har lärt sig kolla att de har röd mjölksaft. I Sverige finns det sex sådana arter - skulle man råka plocka någon av de sällsyntare och mindre kända av dem, kanske de inte smakar lika bra, men ingen är giftig.

Själv är jag inte så förtjust i blodriskor, men det är många som uppskattar dem (t.o.m. klassar dem som favoriter), så du ska självklart prova.

0

Peter, Linköping

30 jul 2009 kl. 12:36

En bra sak med blodriskor är att de kommer i stora gäng och har riktiga år. Ett bra blodriskeår kan jag lätt fylla korgen på ett ganska litet område. Det trista är att det tammefan är mask i alla. Man får skära ut de icke angripna delarna.

Jag gillar smaken, de har lite beska i sig, som man får följa med istället för att mota. Vad sägs om en majo smaksatt med blodgrape?

0

Bo E

30 jul 2009 kl. 13:43

Beskheten stör mig inte hos blodriskor, däremot håller jag med om att det blir väääldigt jobbigt att böja rygg för alla maskangripna riskor.
Men när man väl hittar fräscha ex. är de en favorit faktiskt.
Förra året var bra blodriskeår, ännu ej sett dem i år.

0

MariaW

30 jul 2009 kl. 17:33

Nej jag har inte heller stött på någon blodriska ännu i år, en skäggriska såg jag däremot under dagens tur och även några föråldrade kremlor som var olivgröna till färgen.

0

anithau

30 jul 2009 kl. 18:38

Maria!
Vart ska jag skicka rapporten?

0

anithau

MariaW

30 jul 2009 kl. 19:40

Vad ligger den i för format? Menar är den elektronisk eller i pappersform.

0

anithau

anithau

30 jul 2009 kl. 20:13

Maria!
Ursäkta mig, den är i pappersformat.
Så det blir vanlig brevgång.

0

anithau

MariaW

30 jul 2009 kl. 20:48

Isånt fall så är adressen:

Maria Wijk
Hamrångevägen 350
817 92 Bergby

Jag tackar på förhand.

0

Maria

anithau

30 jul 2009 kl. 21:24

Jag skickar i morgon.
Du har den på måndag.

0

anithau

Maria W

4 aug 2009 kl. 14:18

Tack så mycket, häftena kom fram idag.

0

Hur rensa?

MariaW

4 aug 2009 kl. 14:19

Nu har jag tagit steget ut på okänd mark och plockat med mig hem gula kremlor.

Hur rensar jag svampen? Skall lamellerna skäras bort?

0

Hur rensa?

anithau

4 aug 2009 kl. 15:28

Du rensar den som annan svamp.
Lamellerna ska inte bort. Det kan komma bruna fläckar på lamellerna - det är ok. Om det blir för mycket så kan du skära bort. Allt som ser ok ut, låter du vara kvar.

0

Hur rensa?

MariaW

4 aug 2009 kl. 15:49

Tack så mycket, nu ska stekas svamp :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone