0 334 visningar

3 svar

Kan man äta borskivling

Jenny H

30 jul 2009 kl. 02:27

Jag är dåligt på skivlingar finns non bok för art för art. Tacksam för tipsset.

0

Jenny H

30 jul 2009 kl. 02:29

Glömt bort d på bordskivling.

0

bårdspindlingen?

Irene A

30 jul 2009 kl. 10:19

Är det den du menar?
Räkna inte med den som matsvamp, den saknar matvärde enligt de uppgifter jag har.

Som svampnybörjare ska man absolut hålla sig till regeln att inte äta några spindelskivlingar alls, bara koncentrera sig på ett mindre antal svamparter som är lätta att känna igen.

Men öva gärna på att lära dig känna igen spindelskivlingar som grupp.
Du frågade tidigare om tips på svampböcker som innehåller många arter. Dit hör Bo Nyléns Svampar i Norden, Norstedts Stora Svampbok, Ryman & Holmåsen: Svampar - en fälthandbok. Den sistnämnda finns fortfarande ute i handeln, de andra får man försöka hitta begagnade.

Nya Svampboken är nog ett bra val
om man i första hand är ute efter matsvampar, men det finns ett stort värde i att även ha böcker med fler arter att titta i, för att få en bättre uppfattning om hur många arter det egentligen finns ute i markerna. Räkna med att 90% av dem är oätliga.

0

bårdspindlingen?

Jenny H

30 jul 2009 kl. 16:32

Tack så mkt Irene.Jag skall göra det som du säger. Jag fudera på att gå en utbildning om svampen men jag är sent ute nu jag för vänta nästa år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone