Uppmuntrad av gensvaret från min tidigare fråga om okänd svamp dristar jag mig till att visa ytterligare tre svampar med tillhörande fråga:
Kan alla tre vara varianter på svavelmusseron (T. sulphúreum)eller ska någon/några bort. Alla doftade svavelmusseron!
Om alla växer i ek/hasselmiljö som de ser ut att göra, skulle jag kalla alla för svavelmusseron, Tricholoma sulphureum, trots att de varierar rätt mycket i färg. Har sett exemplar med helt vita hattar också.
Den mörka svavelmusseronen med samma lukt (Tricholoma bufonium), brukar jag hitta i kalkrik tallskog.
Ledsen, men jag kan nog inte hålla med om att nr 3 är något annat än T. sulphureum. Det är bara hattmitten som har dragning åt orange, och dessutom verkar den ju växa med ek.
Hattfärgen hos Tricholoma bufonium är mer åt det lilaröda hållet, och kanten kan vara blekare, men då är den snarare rosa än knallgul.
Jämför med dessa exempel:
http://sevlauqu.club.fr/images/Tricholoma_bufonium2.JPG
http://myco-cheype.chez-alice.fr/imagesw/tricholoma_bufonium.htm
Tyvärr har jag varken Cetto eller Dähncke, så jag vet inte hur deras bilder ser ut, men i “Svampar i Norden och Europa” av Bo Nylén finns en bra bild av mörk svavelmusseron.
Intressant att du tog upp just svavelmusseronen som ett problem. Det är en av många variabla arter/artgrupper som har ställt till med svårigheter vid artbestämning, eftersom de olika färgvarianterna inte har kunnat skiljas åt mikroskopiskt.
Min personliga åsikt är i alla fall nu att T. bufonium är en mera storväxt och rödare art som växer i kalkrik tallskog, medan T. sulphureum är relativt småväxt och hittas mest i ädellövskog.
Men det finns nog fler varieteter eller närstående arter. För många år sen hittade jag en blekgul form med fint rödbrunt prickig hattmitt i fuktig, kalkrik blandskog med gran och björk. Den blev aldrig definitivt artbestämd.
Sannolikt är det svavelmusseron på alla 3 bilder. Mörk svavelmusseron brukar ha mer enhetligt lilaröd färg precis som Irene beskriver, och växtplatsen är vanligen barrskog, gärna på kalkrik mark (fynd under ek finns från Italien). Bild från ett Gotlandsfynd:
http://svampguiden.com/art/visa/tricholoma_bufonium
Bild 2 skulle kunna vara Tricholoma sulphureum var. coronarium, en varietet av svavelmusseronen med purpurbrun hattmitt.
I en färsk studie argumenterar man för att slå ihop Tricholoma sulphureum och T. bufonium. Man har tittat på morfologi, ekologi och molekylära data, och man har också tittat på skillnader i utseendet hos ektomykorrhizan de bildar med olika trädslag. I studien ingår kollekter från Sverige, Danmark, Tyskland, Italien, Schweiz och Florida.
Sammanfattning finns här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=15535067&dopt=Abstract
Jag har artikeln i PDF, är det någon som vill ha artikeln i sin helhet kan jag maila den på begäran: micke@svampguiden.com
Tack Michael för länken!
Tydligen vill man bevara T. bufonium som en variant av sulphureum i alla fall.
Intressant att man hittar mycket variationer inom arten.
Jag misstänker att det är likadant med flera artgrupper inom Tricholoma, t.ex. arterna kring kantmusseronen…
Jag vill gärna ha artikeln för att kunna läsa den senare - men nu åker vi till Vilhelmina och blir borta en vecka.
Lite märkligt är det allt att T. bufonium inte anses uppfylla artstatus, trots att den tycks ha skiljda ekologiska krav jämfört med T. sulphureum.
På något sätt borde detta kunna spåras i DNA:t, tycker denna amatör. När det gäller färgskillnader o dylikt är det förståeligt, men olika habitatkrav känns som mer betydande.
Nu har jag läst artikeln som Michael skickade om svavelmusseronerna, och jag tycker inte att den ger ett övertygande intryck.
Inte en enda kollekt som har växt med tall finns med i studien. De enda barrträd som har kopplats till “T. bufonium” är Abies alba, ett trädslag som väl vanligtvis inte hyser samma mykorrhizasvampar som vår tall?
För övrigt är det enligt artikeln minst sagt tveksamt hur Persoons ursprungliga “Agaricus bufonius” egentligen skulle ha tolkats. Troligen avsåg han en helt annan art som växer med tall, nämligen frostvaxing, som stämmer bättre med Persoons beskrivning (mörkbrun, klibbig hatt med puckel och flockig fot, blekgula skivor och ingen speciell lukt)...
I studien har man bortsett från det problemet, för under modern tid har det ändå varit en stor enighet om att T. bufonium ska tolkas som en svavelmusseron med mörkare röd hatt, men utan några andra särskiljande karaktärer, och de har under lång tid artbestämts till T. bufonium, alternativt T. sulphureum var. bufonium, oavsett om de har växt med ek, ädelgran eller något annat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.