0 1943 visningar

7 svar

BLODKREMLA?

Bo E

30 jul 2009 kl. 14:11

Hittade en grupp av en liten kremla med tydligt röd hatt och rodnande fotbas. Två små ex. var sammanväxta i hatten men hade varsin egen fot!
Den hade ingen tydlig doft och smakade lite friskt, men inte brännande.
Den växte på en skogsbilväg, i gruset vid kanten.
Naturen omkring var på ena sidan vägen hygge med enstaka kvarlämnade tallar och uppväxande lövsly. På andra sidan tät planterad ungtall. Högt läge med sandig moränmark där vägen gick upp på en ås efter att ha passerat en myrmark.

Jag kolade i databasen och fann blodkremlan närmast lik, men den saknade textbeskrivning.
Vad tror ni?

0

cobran

4 aug 2009 kl. 16:33

Har ingen nån aning???

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 14:57

Har hittat fler av dessa, men vet inte hur jagh ska rapportera dem eftersom det tydligen är ett svårt ämne.

Jag hoppar över dessa tills vidare, har inte hittat något bättre förslag ännu än just denna obekanta blodkremla.
Är de mycket sällsynta?
Fel del av landet här i Närke?

0

Ingvild

10 aug 2009 kl. 15:02

Lignet den på denne?

0

BLODKREMLA- Ingvild

Bo E

10 aug 2009 kl. 15:44

Ja visst, och framför allt bilden i databasen
http://svampguiden.com/art/visa/Russula_sanguinea

Men det saknas text om den så jag vet ju inte om “sandig moränmark med tallskog” är rätt biotop för den, eller om den kan förväntas växa i gruset i en vägkant?
Den är i alla fall mild i smaken och liknar de bilder jag sett.

0

BLODKREMLA- Ingvild

Ingvild

10 aug 2009 kl. 15:57

Blodkremlen er ihvertfall ikke sjelden i Norge, så det er den nok ikke i Sverige heller :-)
I følge Nylén så vokser den sommer og høst i kalkrik barskog, helst med furu. Skivene er først hvite, senere fløtegule. Stilken er mer eller mindre rødtonet og kan med tiden bli gulflekkete eller variere i grått. Det faste kjøttet er hvitt med blåtone. Lukten er svakt fruktaktig og smaken brennende skarp. Sporepulveret er fløtegult.
(Fløte = grãdda) Håper det hjelper det litt. ER jo litt pussig at den du fant var mild i smaken, kanskje det er en annen type?

0

BLODKREMLA- Ingvild

Irene A

10 aug 2009 kl. 16:06

Bo, det är ingen annan än du själv som kan avgöra vad din kremla liknar. Blodkremlan brukar kännas igen på att den har (snudd på) nedlöpande skivor - och skarp smak.

På rak arm kommer jag bara på en helröd art med röd fot som växer med tall och har mild smak: sillkremla…

0

BLODKREMLA- Ingvild

Bo E

10 aug 2009 kl. 16:29

Då får jag nog ge upp den.

Det är ju inte blodkremla då om den är skarp, och sillkremlan liknar den ju förstås, men saknar helt den speciella aromen.
Den här var tämligen lukt- och smakfri, möjligen lite fruktig i smaken men inte alls brännande som många andra elaka kremlearter!
En egenhet var att två exemplar hade vuxit samman i hatten, men med separata fötter!
Det tror jag snarare är en tillfällighet än ett artbestämningsverktryg, men kanske det bör nämnas?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone