0 381 visningar

8 svar

Identifikation av foton

Karl S

30 jul 2009 kl. 14:28

Vi får se många fantastiskt fina bilder här i forumet, men ofta räcker inte bilden till för artbestämning.  Jag gör gärna en liten lista som man kan följa i sina inlägg för att öka chansen att fyndet blir rätt bestämt:

Bilden
- ta om möjligt med både unga och utvecklade exemplar
  - om svampen har hatt, visa både över och undersida
- om svampen har fot, visa den
- visa ett (axialt) snitt genom svampen, helst ett ungt exemplar

Texten
- någon slags måttangivelse
- var växte svampen?  på marken, på ved, på äng, i skog, tala om det dominerande trädslaget
- lukt & smak

Andra kan säkert öka på listan.  Hoppas detta kan vara till någon hjälp..

0

Jan A, Uppsala

30 jul 2009 kl. 15:07

En geografisk angivelse är också bra!

0

Irene A

30 jul 2009 kl. 20:28

Har inte så mycket att tillägga just nu, men kommer kanske på något mer när jag känner för att puffa upp tråden ;-)

0

svampstaff

30 jul 2009 kl. 21:01

Hur identifierar man sällsynta svampar uppe i Ekkronorna då?
När inte en bild räcker.
Repstege håller jag på att tillverka, eller en sån där propeller på ryggen kanske:)
Eller oxå struntar man i svamp på ek, och bara tar det på marken.

0

MariaW

30 jul 2009 kl. 21:32

Om man har det problemet svampstaff så får man nog skaffa en kamera med ett redigt zoomobjektiv.

I övrigt tycker jag om Karl S initiativ, tror jag prickade in det mesta i listan vad gäller bilder utöver bild på ungt exemplar (tråden om föränderlig tofsskivling).

0

klas jaederfeldt

30 jul 2009 kl. 23:00

du får ursäkta Karl, Svampstaff. Han e mest på marken å kryper å har lite förståelse för oss som klättrar i träd

0

klas jaederfeldt

30 jul 2009 kl. 23:01

men vad du kan göra efter det att du plåtat i naturen, hacka ner svampen å gör en klinisk bild

0

Ingvild

30 jul 2009 kl. 23:28

Slik fanger nordmenn kjuker som vokser høyt oppe i trærne ;-)
Håper linken fungerer, denne var fin!
urlhttp://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=9787&SearchTerms=kjukefiske/url

0

Karl S

31 jul 2009 kl. 11:10

Ja du Klas, jag har aldrig förstått hur ni tickjägare kan skilja på träet och svampen, även med teleobjektiv :=)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone