Hej! Jag är normalt bara kantarellplockare men tänkte ta och prova på att ta med lite olika soppar hem nu för att äta. tex k-j har ni några förslag på vilka och vad man ska se upp med så man inte får med sig nån oätlig? Vad ska jag tänka på?
Hoppas på många svar.
Den vanligaste direkt oätliga soppen är gallsopp.
Kolla in den på databasen här på guiden, och lär dig undvika den som förväxlingssvamp till Karl-Johan (stensopp).
Sen finns det ett släkte strävsoppar, oftast lite brunatiga nyanser på hatten och en ljus, gråvit ibland lite “svartmuskig” fot.
Där ingår tegelsopp, aspsopp, björksopp mm men det är ibland svårt att exakt definiera dem även för en gammal invand “strävsoppsätare”.
Det är unga friska oangripna ex. som gäller, då kan de flesta strävsoppar ge en god anrättning.
Fick senast idag ett tips på guiden om tillagningen, man ska steka dem länge så att de blir knapewrstekta om man inte vill ha den något slemmiga “soppkonsistensen”!
Jag föredrar alla soppar nedhyvlade i fina skivor och torkade. Fint förråd för vintern!
Böerja gärna med att kolla in sopparna på guidens databas, eller skaffa en bra svampok att studera!
Det du ska tänka på är att stora exemplar ofta är angripna även om de ser fina ut utanpå, så ta kniven med dig och kolla svampen innan du lägger den i korgen….lite onödigt att bära en del kilon i onödan.
Mig veterligen så finns det bara en dålig sopp och då tänker jag på gallsopp. Gallsoppen har jag inte stött på någon gång, men det är väl den enda som inte är aptitlig?
Sen bland strävsopparna så finns det ett par som är förvillande lika på håll, de som lurar mig mest är tegelsopp och aspsopp. Den tidigare blir dock blå då man skär i den och är lite hårdare i konsistensen och den andra växer just vid asp.
lite dum fråga men med andra ord så kan jag ta med alla fina unga exemplar av soppar hem bara jag undviker gallsoppen? och den kan man utesluta med att skära loss en liten bit från stammen och smaka på så om den smakar illa så är det en gallsopp???
Nästa dumma fråga är… finns det fler soppar som inte är goda? eller ovanliga som man bör lämna kvar?
Det blev många nya frågor :)
Gallsoppen har jag aldrig sett live men det sägs att den liknar karljohan och att man ser skilladen på ådernätet på foten, kalle har ett ljust ådernät medan gallsopppens är svart, sen sakll den visst inte bli larvangripen som andra soppar.
Hur goda soppar är är en smaksak, själv föredrar jag varianter av stensopp (vanlig karljohan och tall-/grankalle(rödbrun stensopp)),brunsopp och smörsopp. Fast jag plockar strävsoppar med som björksopp, tegelsopp, aspsopp och blandar med i stuvningar med annan svamp t.ex.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.