Nu är visserligen detta ett svampforum, som jag läser ofta men sällan skriver. Jag vet därför att ni är många som har mer kunskap om skogens matförråd än enbart svamparna och jag tänkte nu höra med er om tranbär.. Jag tänkte att jag skulle ge mig ut och plocka tranbär när de börjar bli mogna (Det krävs väl en frostnatt först ?). Jag skulle tycka det var väldigt roligt och trevligt att göra något med dom. Saft, paj eller vad man nu kan göra..
Har ni några förslag och recept, jag är en grym nybörjare i köket så var gärna tydliga :D
mvh // Johannes
Min mamma gjorde tranbärsvin, jag har inget recept, hon gjorde som man gör av andra bär och frukter. Det blev väldigt vackert, klarrött och gott.
Sen kan man göra rårörd saft, likadant som man gör av lingon. Tranbären är väldigt nyttiga (mycket C-vitamin) så det är bra om man inte kokar dem. Jag har inte provat att göra sylt men eftersom tranbären liknar lingon i smak så borde tranbärssylt eller gelé också vara gott. Jag har aldrig plockat tranbär (eller hjortron) själv eftersom jag tycker det är läskigt att gå på myrmark..
Jag är en av få svenskar som tar vara på tranbären varje år. Jag kokar sylt efter ett lingonrecept + lite extra socker. Efterssom tranbär innehåller natriumbensonat behöver man inte tillsätta detta. Jag har haft sylt stående i kylen i 3 år och varken smak eller konsistens har påverkats.
Som det ser ut just nu verkar det bli gott om dessa bär i höst!
Prova också det recept på tranbärspudding jag lagt in
http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=328
Det är ett anpassat och omgjort Nigella-recept.
Ett annat - eller rättare sagt två användningsområden är att man kan göra mycket god likör/kryddat brännvin av tarnbär. Jag gjorde rätt mycket på den tiden, ålig i saminnelse, då 95% labsprit var gratis;), men i mindre mängder också nu!
Ta välfrusna tranbär, stor eller liten mgd efter behag och tillgång, picka dem tätt med en nål och lägg dem i ‘Brännvin special’ eller annan svag eller utspädd, okryddad sprit.
“Efter en tid” är det hela klart, och då kommer nästa avändningsområde; rulla de avrunna bären i pudersocker och ät som godis - i måttliga mängder!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.