0 3562 visningar

12 svar

Tranbärssaft

Johannes Glännman

30 jul 2009 kl. 16:24

Nu är visserligen detta ett svampforum, som jag läser ofta men sällan skriver. Jag vet därför att ni är många som har mer kunskap om skogens matförråd än enbart svamparna och jag tänkte nu höra med er om tranbär.. Jag tänkte att jag skulle ge mig ut och plocka tranbär när de börjar bli mogna (Det krävs väl en frostnatt först ?). Jag skulle tycka det var väldigt roligt och trevligt att göra något med dom. Saft, paj eller vad man nu kan göra..

Har ni några förslag och recept, jag är en grym nybörjare i köket så var gärna tydliga :D

mvh // Johannes

0

Lill

30 jul 2009 kl. 16:34

Hoppas verkligen att du får svar på den frågan för jag har hittat ett ställe där det växer massor av tranbär och jag har heller aldrig testat de förut.

0

Tanja i Gagnef

30 jul 2009 kl. 16:44

Min mamma gjorde tranbärsvin, jag har inget recept, hon gjorde som man gör av andra bär och frukter. Det blev väldigt vackert, klarrött och gott.
Sen kan man göra rårörd saft, likadant som man gör av lingon. Tranbären är väldigt nyttiga (mycket C-vitamin) så det är bra om man inte kokar dem. Jag har inte provat att göra sylt men eftersom tranbären liknar lingon i smak så borde tranbärssylt eller gelé också vara gott. Jag har aldrig plockat tranbär (eller hjortron) själv eftersom jag tycker det är läskigt att gå på myrmark..

0

MariaW

30 jul 2009 kl. 17:59

Enligt en av mina böcker (Naturens läckerheter) så skall man kunna använda recept för lingon när man lagar till tranbär.

Så googla på t.ex lingondricka eller lingonsylt så borde du hitta ett recept.

0

HelenaSthlm

30 jul 2009 kl. 21:52

Jag gjorde för många år sedan en fantastisk marmelad på tranbär och mandarin. Supergott, och inte svårt heller. Tyvärr har jag förlagt receptet, men det borde gå att googla fram.

PS Bodde i London då, så receptet var på engelska. DS

0

Bo Reyer

31 jul 2009 kl. 18:58

Jag är en av få svenskar som tar vara på tranbären varje år. Jag kokar sylt efter ett lingonrecept + lite extra socker. Efterssom tranbär innehåller natriumbensonat behöver man inte tillsätta detta. Jag har haft sylt stående i kylen i 3 år och varken smak eller konsistens har påverkats.

Som det ser ut just nu verkar det bli gott om dessa bär i höst!

0

Evus

31 jul 2009 kl. 19:38

Hej.
Jag är en riktig älskare av tranbärsaft/juice.
Jag köper färdig men det skulle vara roligt, och med all säkerhet nyttigare, att koka egen.

I vilken miljö växer tranbär?
När är dom mogna?

Jag kan ju googla, men frågar ändå här, det är trevligare.

0

Lena M

31 jul 2009 kl. 20:15

Jag var uppe på en av myrarna idag för att kolla rödgul trumpet och det verkar bli mycket tranbär i år. Jag äter dem som de är, surt, men med lite glass, lättvispad grädde och smulade maränger på toppen är det jättegott.

0

Evus

31 jul 2009 kl. 20:19

Mumsfillibabba, det där lät jätte gott.

Jaha, dom växer på myrar. Inte som lingon?

0

Lena M

31 jul 2009 kl. 20:23

På myrar Eva, smala trådar efter marken där man får plocka ett och ett, helst efter en frostknäpp, du får kolla när du kommer upp.
En suddig bild på kart tagen idag !

0

Evus

31 jul 2009 kl. 20:29

Toppen Lena.
Då vet jag besked.

Ja det vore roligt i fall dom var plockmogna när vi ses :-))))

0

Jan A, Uppsala

1 aug 2009 kl. 10:14

Prova också det recept på tranbärspudding jag lagt in
http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=328
Det är ett anpassat och omgjort Nigella-recept.
Ett annat - eller rättare sagt två användningsområden är att man kan göra mycket god likör/kryddat brännvin av tarnbär. Jag gjorde rätt mycket på den tiden, ålig i saminnelse, då 95% labsprit var gratis;), men i mindre mängder också nu!
Ta välfrusna tranbär,  stor eller liten mgd efter behag och tillgång, picka dem tätt med en nål och lägg dem i ‘Brännvin special’ eller annan svag eller utspädd, okryddad sprit.
“Efter en tid” är det hela klart, och då kommer nästa avändningsområde; rulla de avrunna bären i pudersocker och ät som godis - i måttliga mängder!

0

Johannes Glännman

2 aug 2009 kl. 20:17

Oj vad roligt med så många svar… Tack allesammans för både idéer, kunskap och råd.. Jag hoppas att det blir endel att plocka även här i Västergötland men det ser faktiskt ut så när man går på endel myrar..

mvh // johannes

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone