0 3562 visningar

12 svar

Tranbärssaft

Johannes Glännman

30 jul 2009 kl. 16:24

Nu är visserligen detta ett svampforum, som jag läser ofta men sällan skriver. Jag vet därför att ni är många som har mer kunskap om skogens matförråd än enbart svamparna och jag tänkte nu höra med er om tranbär.. Jag tänkte att jag skulle ge mig ut och plocka tranbär när de börjar bli mogna (Det krävs väl en frostnatt först ?). Jag skulle tycka det var väldigt roligt och trevligt att göra något med dom. Saft, paj eller vad man nu kan göra..

Har ni några förslag och recept, jag är en grym nybörjare i köket så var gärna tydliga :D

mvh // Johannes

0

Lill

30 jul 2009 kl. 16:34

Hoppas verkligen att du får svar på den frågan för jag har hittat ett ställe där det växer massor av tranbär och jag har heller aldrig testat de förut.

0

Tanja i Gagnef

30 jul 2009 kl. 16:44

Min mamma gjorde tranbärsvin, jag har inget recept, hon gjorde som man gör av andra bär och frukter. Det blev väldigt vackert, klarrött och gott.
Sen kan man göra rårörd saft, likadant som man gör av lingon. Tranbären är väldigt nyttiga (mycket C-vitamin) så det är bra om man inte kokar dem. Jag har inte provat att göra sylt men eftersom tranbären liknar lingon i smak så borde tranbärssylt eller gelé också vara gott. Jag har aldrig plockat tranbär (eller hjortron) själv eftersom jag tycker det är läskigt att gå på myrmark..

0

MariaW

30 jul 2009 kl. 17:59

Enligt en av mina böcker (Naturens läckerheter) så skall man kunna använda recept för lingon när man lagar till tranbär.

Så googla på t.ex lingondricka eller lingonsylt så borde du hitta ett recept.

0

HelenaSthlm

30 jul 2009 kl. 21:52

Jag gjorde för många år sedan en fantastisk marmelad på tranbär och mandarin. Supergott, och inte svårt heller. Tyvärr har jag förlagt receptet, men det borde gå att googla fram.

PS Bodde i London då, så receptet var på engelska. DS

0

Bo Reyer

31 jul 2009 kl. 18:58