Jag måste erkänna att jag aldrig har mikroskoperat den bleka björksoppen. Om uppgiften i Funga Nordica (att den är en albinoform) är riktig, borde sporerna också vara hyalina, inte brunaktiga som annars hos Leccinum-arterna…
Har du samlat in den, så att du kan kolla sporfärgen?
Jag kan väl tillägga att jag kommer att fortsätta kalla den vita formen för percandidum.
Det är ju inte bara hattfärgen som skiljer, den har t.ex. pyttesmå noppor på foten som svartnar efter tumning, så även om skillnaden i DNA är väldigt liten mellan den och tegelsoppen, kan den ändå vara tillräcklig för att vara artskiljande.
För att slå ihop arter med såpass olika utseende borde det krävas bevis för existens av en skala av mellanformer, och sådana har jag inte sett..
Jag förmodar att nyckeln i Funga Nordica bygger på den här:
http://www.entoloma.nl/html/leccinum_eng.html#versipelle
Tack för den kommentaren, Irene. Jag kör oxo vidare med percandidum.
PS. Sorry att jag skrev ‘vit’ i st f ‘blek’, jag är dålig på det här med svenska namn. Obs att ‘candidus’ betyder ‘vit’ (jfr kandidat = vitklädd), och att ‘per’ betyder ungefär ‘extra’. Extra vit, alltså.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.