Alltså - ni som hittar såna mängder med kantareller, vad för sorts mrker och skogar håller ni till i? Visst hittar jag kantareller här i mina brrskogar, men jag är lycklig om jag hittar ett par korgar… I år har jag gett mig tusan på att hitta åtminstone fyra korgar ;-) men det känns som att jag måste hitta annan typ av skog (och åka lite söderut som jag sagt i en tidigare tråd…)
merparten av mina 99 kilo är bleka k., hittar dem bland ek och hassel i södermanland.säljer det mesta och får oftast 100 kr kilot, dvs ändå billigare än svampstaff då ett kilo som regel är mer än 2 liter. men släkt å vänner har ju fått en hel del åxå, å ibland har jag kommit på att man ju kan äta dom åxå....å några ligger i frysen för kommande kulinariska upplevelser.
Då ligger jag bra till i strävan efter att fylla upp mitt förråd med andra ord. Min målsättning är varje år att fylla upp så jag har minst 30 burkar förvällt i frysen, man vet aldrig hur nästa svampår blir så man ska alltid ha ett riktigt lager är min melodi.
Jag fyller upp mina kokfövällda kantareller i pizzasalladsburkar, precis lagom mängd för en svampstuvning eller en fin kantarellomelett och har nu kommit till 26 burkar. Att jag kokförväller är för jag bor i en tjernobylzon och en massa cesium försvinner vid kokfövällning.
En tur till med lika skörd som hittils så kan jag gå över till min målsättning två, att ge farmor lite färska som hon kan steka och lägga på macka. Farmor kan ju inte plocka svamp längre så vad gör man inte för att glädja.
Plocka för att sälja har jag aldrig haft i åtanke, möjligen fårticka då.
svårt med bildbevis på ackumulerade skördar- har ju inte det jag plockade i början kvar när jag plockade det sista- och inte orkar jag hålla på och fotografera kantareller varenda dag och lägga in bilder dag för dag.
och tror ni mig inte så bekymrar jag mig inte för det- jag vet ju själv
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.