0 380 visningar

23 svar

besviken!

guza

30 jul 2009 kl. 20:04

lyckades inte nå mitt mål på 100 kg kantareller i juli- det blev bara 99…

0

anithau

30 jul 2009 kl. 20:16

Guza!
Vilken “katastrof”. Hur ska det gå?
Du kan väl slå rekordet med svart trumpetsvamp i stället. Låt oss få höra fortsättningen.

0

guza

30 jul 2009 kl. 20:40

apselut!!!!

0

Geraldine, Vällingby

30 jul 2009 kl. 20:43

Du har morgondagen på dej att plocka sista kilot:)

0

Tara Welles

30 jul 2009 kl. 20:43

Katastrofalt!
Slå rekordet med Goliatmusseron i stället dom kan du får snuskigt mycket pengar för!
Lycka till!
//En som har plockat!

0

MariaW

30 jul 2009 kl. 20:55

Säger som Geraldine du har ju en dag till på dig.

Själv är jag glad att jag lyckats skrapa ihop ca 5 kilo hitills, hos mig har ju svampsäsongen börjat tidigare än normalt. I normala fall så brukar jag gå ut runt skolstarten men i år blev det tjuvstart.

0

guza

30 jul 2009 kl. 21:12

nå- ingen morgondag för svamp- jobbar 07.30-21.45.
men det är väl ändå ett av de senaste 25 årens bästa kantarellresultat i juli

0

svampstaff

30 jul 2009 kl. 21:15

Tråkig med matsvamp, jag säljer typ 10L kantareller var tredje dag, så jag har till bensinpengar och till roligare svamp:)Men jag är billig, 50Kr/L.

0

Tanja i Gagnef

30 jul 2009 kl. 21:18

Alltså - ni som hittar såna mängder med kantareller, vad för sorts mrker och skogar håller ni till i? Visst hittar jag kantareller här i mina brrskogar, men jag är lycklig om jag hittar ett par korgar… I år har jag gett mig tusan på att hitta åtminstone fyra korgar ;-) men det känns som att jag måste hitta annan typ av skog (och åka lite söderut som jag sagt i en tidigare tråd…)

0

Geraldine, Vällingby

30 jul 2009 kl. 21:26

Grattis Guza till dina 99 kilo i juli, vad har du för mål att nå i augusti?

Själv har jag inte hunnit plocka så mycket ännu :(

0

guza

30 jul 2009 kl. 21:35

merparten av mina 99 kilo är bleka k., hittar dem bland ek och hassel i södermanland.säljer det mesta och får oftast 100 kr kilot, dvs ändå billigare än svampstaff då ett kilo som regel är mer än 2 liter. men släkt å vänner har ju fått en hel del åxå, å ibland har jag kommit på att man ju kan äta dom åxå....å några ligger i frysen för kommande kulinariska upplevelser.

0

MariaW

30 jul 2009 kl. 21:45

Blek kantarell växer nog knappt i mina trakter. Hur många kilo “vanlig” kantarell har du hittat då guza?

0

guza

30 jul 2009 kl. 21:47

kan väl gissa på ca 6-7 kg “gula”- har inte separerat när jag vägt

0

Peter, Linköping

30 jul 2009 kl. 21:47

Min fångst i sommar har väl varit 5kg totalt, kanske, men med tanke på hur lite jag kommit ut i skogen är det riktigt bra! God timpenning så att säga.

0

Peter, Linköping

30 jul 2009 kl. 22:00

Nej nu tar jag i. 3kg kanske!

0

MariaW

30 jul 2009 kl. 22:04

Då ligger jag bra till i strävan efter att fylla upp mitt förråd med andra ord. Min målsättning är varje år att fylla upp så jag har minst 30 burkar förvällt i frysen, man vet aldrig hur nästa svampår blir så man ska alltid ha ett riktigt lager är min melodi.

Jag fyller upp mina kokfövällda kantareller i pizzasalladsburkar, precis lagom mängd för en svampstuvning eller en fin kantarellomelett och har nu kommit till 26 burkar. Att jag kokförväller är för jag bor i en tjernobylzon och en massa cesium försvinner vid kokfövällning.

En tur till med lika skörd som hittils så kan jag gå över till min målsättning två, att ge farmor lite färska som hon kan steka och lägga på macka. Farmor kan ju inte plocka svamp längre så vad gör man inte för att glädja.

Plocka för att sälja har jag aldrig haft i åtanke, möjligen fårticka då.

0

Ingen bild?

Jenny - 054

31 jul 2009 kl. 11:06

Vad är det man säger? Finns det inga bildbevis så finns det ingen sanning. ;)

Jag vill iaf se bild från rekordskörden! :)

0

Ingen bild?

anithau

31 jul 2009 kl. 11:37

Jag tvivlar inte på Guza´s skördstorlek.

Jag har ett seriöst intryck av henne.

0

guza

31 jul 2009 kl. 13:11

svårt med bildbevis på ackumulerade skördar- har ju inte det jag plockade i början kvar när jag plockade det sista- och inte orkar jag hålla på och fotografera kantareller varenda dag och lägga in bilder dag för dag.
och tror ni mig inte så bekymrar jag mig inte för det- jag vet ju själv

0

Jonnie

31 jul 2009 kl. 13:14

Passerat 100 kilo sedan ngn vecka…för kännedom..verkar bli ett rekordår i år.

0

Grethe F

31 jul 2009 kl. 20:02

Det är roligt att ni hittar var i vårt avlånge land bor ni och lycka till med nästa månad

0

Grethe F

MariaW

31 jul 2009 kl. 20:21

Jag bor i Gästrikland och har hittills hittat ca. 6 kg kantareller och jag tror det blir mer för det verkar vara ett riktigt kantarellår i år.

0

Grethe F

Grethe F

31 jul 2009 kl. 20:28

Jag bor i Skåne och vi har inte fått lika myckett regn som ni i mina trakter men jag trivs med skogen

0

guza

4 aug 2009 kl. 06:24

å när augusti börjat passerade jag i alla fall 100- totalen är nu 108. Men ajajaj så torrt det börjar bli- igår fick de flesta lämnas kvar i skogen- var inget att ha längre. Men hoppas på litet regn- å semestern börjar på fredag- så det ska väl kunna bli en hel del till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone