Kantarell, blek taggsvamp och fårticka brukar jag kokförvälla och frysa in. Trattkantarell, soppar och röksvamp brukar jag torka.
Men det finns ju ett flertal matsvampar utöver dessa, om jag ska prova mig på någon ny art så undrar jag hur ni lagrar dessa för vintern. Är det någon som lämpar sig sämre för infrysning resp. torkning?
I mitt torkad svampförråd finns:
Svart trumpet,
Rödgul trumpet
Kalle
Blandsopp
Stolt fjällskivling
Brunsopp
Blodsopp
Sandsopp
Rökslöjskivling
Trattisar
Mandelriska,
Vinternagelskivling
Sillkremla
Någon japansk sort
I frysen finns:
Kremlor, trattisar, gulisar, kalle, blandsopp, blek taggsvamp
sillkremlor, sotvaxing, rödgul trumpet mm.
Vi äter så mycket vi orkar och lite till, smälter ner och fryser nästan allt annat för eget och gebortsbruk. Det enda vi torkar är trattkantareller, sandsopp och lite vårmusseroner att ge bort; stenmurklor, svart trumpet och en del sandsopp för eget bruk. Har aldrig förr hört talas om att ngn torkar röksvamp. ”Den” möter här snabbt sitt öde superfärsk, skivad, knaperstekt, välsaltad!
Måste fråga, för det lät intressant. Jag har bland annat torkat svart trumpetsvamp, stolt fjällskivling och div. soppar tidigare. Sotvaxingen är jag ganska “ny” på, och jag har tyckt den varit lite för blöt för torkning, men du har alltså lyckats torka den? Hur gjorde du? Ugn, lufttork på tråd eller elektrisk tork? Tror du det fungerar att torka den på “tvättlina” fungerar för mig?
Sotvaxingens struktur gör den mycket lätt att torka. Jag skär tunna skivor av den och lägger på nätramar precis som med alla andra svampar jag torkar. Sen kan man t.ex. äta den som kalorisnåla chips.
Det tråkigaste med sotvaxing är att så många tyvärr brukar vara angripna av larver..
OK, då borde det funka att trä upp den på tråd för lufttorkning också... Här kör man 1800-talsstilen fullt ut.
Jag ska absolut prova om jag hittar några fina yngre ex framöver, som du säger är de oftast “bebodda” när man hittar dem men det verkar vara lättare att hitta fina när nattfrosten kommit, småkrypen är inte lika snabba då. Hoppas på chips såklart :)
Att torka svampen på tidningar är väl egentligen ingen höjdare då det inte så hälsosamma trycksvärtan läses upp av den fuktiga svampen och sedan följer med den torkade.
I mitt förråd av torkade finns.
Kantarell
Trattisar
Svart trumpet
Flera sorters sopp
Flera sorters kremlor
Stolt fjällskivling
Vinternagelskivling
Rökslöjskivling
Nejlikbroskskivling
Stor lökbroskskivling
Sotvaxing
Goliatmusseron
Shitake
Toppmurkla
Ostronmussling
Hoj!
En fråga. Jag har skivat upp karl-johan i 3-4 mm tjocka skivor och lagt på ett myggnät med en bordsfläkt intill, precis som jag gör med trattar och rödgula. Min fundering är att rödgula och trattar är helt torra efter ca. 3 dygn, men karl-johansvampen känns fortfarande “seg” efter 1½ vecka… Blir dom aldrig “knastertorra” eller torkar jag dem på fel sätt?
När jag vill snabbtorka svamp, om jag inte har så mycket, så lägger jag dom i ugnen och sätter den på 50 grader och varmluft. Då torkar den jättebra!
Jag ställer ugnsluckan lite på glänt för att fukten ska komma ut.
Karl-Johan tar ju något längre tid, beroende på hur tjocka skivor, givetvis, men det funkar bra.
Hur lång tid det tar får man prova sig fram.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.