0 287 visningar

12 svar

???

Lena M

31 jul 2009 kl. 20:08

PÅ väg hem ifrån blåbärsskogen såg jag en grupp svampar ( blandskog ) Kan det möjligtvis vara den för mig åtrådda violgubben? Skam den som ger sig !
Ingen utpräglad doft, smak.

0

MariaW

31 jul 2009 kl. 20:28

Nej det ser inte ut som violgubbe.

Violgubben är väldigt kraftig i sin form och har inte en hatt utan är mer formad som en tratt.

0

Lena M

31 jul 2009 kl. 20:31

:((
Undras vad det kan vara, hoppas att någon kan.

0

MariaW

31 jul 2009 kl. 20:34

Jag hoppas du får hjälp att identifiera ditt fynd.

Här en till bild på violgubbe som jag postat i ett inlägg från förra året, tror den är lite tydligare.

http://svampguiden.com/forum/visa/112398

0

Lena M

31 jul 2009 kl. 20:50

Ja det var lite skillnad, har du hittat dem i dina trakter ?

0

MariaW

31 jul 2009 kl. 20:55

Jo de finns på några (3 hittills) olika platser i en skog nära hemmavid som jag brukar besöka när sambon inte vill följa med.

0

Fritjof Gbg

31 jul 2009 kl. 21:08

Gissar villt på dofttagsvamp.

0

Fritjof Gbg

31 jul 2009 kl. 21:16

Läste inte klart..Ingen utpräglad doft.då går min gissning bort.

0

Irene A

31 jul 2009 kl. 21:20

En Hydnellum i alla fall, kanske en ung zontaggsvamp, H. concrescens.

0

Alf Pallin

31 jul 2009 kl. 23:12

Eller dropptaggsvamp?

0

Lena M

1 aug 2009 kl. 07:10

Tack för förslag, jag får väl kolla när de växt sig lite större.

Maria, då borde de väl finns här tycker jag, söker vidare. :)

0

BirgittaD

1 aug 2009 kl. 09:10

kläm på den. Kommer det små droppar är det dropptaggsvamp.

0

Lena M

1 aug 2009 kl. 09:19

Birgitta, jag har nyss slängt alla svamparna inkl. denna, får kolla senare när de är lite större.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone