Jag bor i Enköping och har plockat svamp under tre år, men det är svårt med tre ungar att få någon längre tid i skogen, det blir en timme här och där.
När jag läser på forumet verkar det formligen krylla av svamp i markerna, men i år har jag bara hittat 2 liter kantareller och 1 (en) Karljohan. Letar på samma ställen där jag i fjol hittade enorma mängder KJ och relativt gott om kremlor, d v s i blockrik barrskog med mossa och lingon/blåbärsris.
Vad kan dessa mina misslyckanden bero på? Är det så enkelt att jag är ute för lite, bör jag leta i löv-/blandskog, eller har vädret i Enköpingstrakten varit för bra (dåligt) - kanske är jag lite för tidigt ute? Fortfarande för orutinerad för att se mönstren.
Måste f ö nämna att vår häst gjorde att jag i fjol gjorde världens fynd av trattisar - ca 10 liter på en yta av mindre än 10x10 m. Vilken lycka! Utan honom hade jag aldrig kunnat skanna av de ytor jag då kunde (har tyvärr av tidsbrist fått avstå från de flesta ridtillfällen i år).
Kanske kan jag lära honom att nosa upp svamp?
Alla ni som vill hjälpa till med tips - tack!
MVH
Vad gäller Karl-Johan och Trattkantareller beror din hittils skrala fångst på det faktum att det är för tidigt för dessa svampar ännu,
kantareller borde du däremot hitta nu, det kan ju finnas fler skäl till att du inte lyckas men jag kan ge dej några tips..
1. Leta efter kantareller i täta, svårtillgängliga unga skogar, gärna stenig mark med lite backe och gärna skogar som ännu ej blivit röjda av en skogsmaskin..
(just i år är dessa ställen särskilt gynnsamma eftersom det regnat såpass mycket)
2. Prova något nytt, åk ut på landet, leta upp en gräsbevuxen aspdunge invid en åker, betänk att dungen bör vara lummig och inte ligga i direktsol, eller varför inte åka ut långt bort från all nit o redlighet och
leta upp en skog som är svårtillgänglig, som man måste anstränga sig för att ta sig till,, leta gärna invid icke trafikerade grusvägar i skogen du förstår säkert hur jag menar..
3. Om du betänker att kantarellen (och alla andra svampar också) behöver fukt kan du ha det i minnet där du vandrar i skogen, leta svamp där det finns förutsättningar för att fukt kan förekomma i konstant proportion, alltså i nedre delar av en skogsbacke, eller i en skog högst upp på ett berg (då vatten ligger kvar under berghällar tex)
4. Leta inte kantareller i sur mark, tallhedar, glesa solbelysta storskogar, meningslöst, leta heller inte kantareller i igenlagt åkermark, meningslöst..betänk att kantareller vill ha lugn och ro, alltså skog som lämnas något sånär ifred och skog som är något tätare än normalt..
Lycka till och hör gärna av dej hur det gick!!
Tack för fyllig info!
Vad beträffar trattisarna är jag medveten om att det är för tidigt. Däremot lyckades jag vid ungefär den här tiden ifjol hitta mängder av KJ längs (rid-)stigar i skogen. Och förhållandena i år måste väl ha varit väl så bra, med relativt mycket regn. Men jag kanske minns fel vad gäller tiden, det kan kanske varit något senare - då det fanns KJ överallt.
Har några småplatser på regementets övningsfält där jag hittat kantareller, och de stämmer hyfsat in på era “anvisningar”. Däremot har skogen varit relativt öppen. Platserna är dock så få att jag inte kunnat dra några slutsatser av det. Massor av liknande platser har inte givit något.
Jag har alltid ratat de tätvuxna skogspartierna. Men vid närmare eftertanke ligger “fångstplatserna” i något som kan liknas vid små “bersåer” av gran och sly - öppna och fina invändigt men besvärliga att ta sig in i för djur (och andra svampplockare…)
Problemet är att få tillräckligt med tid att ge sig ut. Hampus som är sex år tycker att det är ganska kul att vara ute några timmar om vi har matsäck med oss, men Matilda som är två är inte lika tålmodig… Min sambo Eva och bäbisen får man i alla händelser lämna hemma. Ibland får jag dock “permission” :-) som t ex i morgon, då jag skall göra ett rejält försök.
Jag tar på mig lite nya glasögon och ser vad vi kan uppnå.
Mer tips och diskussion i ämnet emottages tacksamt.
Återkommer med en liten rapport i morgon, Jonnie.
MVH
Trevligt!, Jag minns själv när barnen var små, jag brukade bära flickan och sedan pojken i en liten sele/ryggsäck då jag var ute,, fick naturligtvis rata de värsta snåren på den tiden,, har säkert lämnat ett tio-tal barnskor och barnstövlar efter mej där jag dragit fram (de har ju en förmåga att spark av sig dessa)
Jag ska själv ut idag (har sparat en skog till brorsan och hans fru som knappt varit i en skog) kommer nog hem med ett par kassar förhoppningsvis…
Ang Karl-Johan, som jag plockar och säljer till Italien, hade vi vår “säsong” här ung 22-27 Augusti i fjol.
Man brukar kunna se på rapportsidan hur det börjar bli gott om KJ i Söder (Skåne-Halland och Småland) och sprida sig norrut,, så var det dock inte förra året då KJ spred sig norrifrån och söderut—vi får väl se hur det blir i år..
Patrik i Enköping!
I Uppsala Svampklubb har vi medlemmar från enköpingstrakten…
Vår nästa större aktivitet är medverkan vid Stadsskogens dag http://www.uppsala.se/Nyhetsarkiv/Nyheter-Fritid—natur/Nyheter-Fritid—natur-2009/Stadsskogens-dag/ i Uppsala 30 augusti.
Stadsskogen: http://www.uppsala.se/Startsida/Fritidnatur/-/Friluftsliv—naturvard/Natur/Naturreservat/Naturreservatet-Stadsskogen/
Där kan du då träffa oss och diskutera svamp mellan fyra eller flera ögon.
Svampklubbens hemsida http://www.uppsala-svampklubb.net/ kommer inom kort att uppdateras med höstprogrammet m.m.
Tack Jan, jag har noterat datumet. Finns det brandbilar kanske jag kan få med andra delar av familjen…
Här har just kommit ett par rejäla skurar - vilket föranleder en annan fundering. Hur mycket måste det regna för att det skall påverka svamptillväxten, och hur snart efter ett rejält regn kan man i så fall ge sig ut, ett par dagar? en vecka?
Hästar är lättlärda men det kräver nog målmedveten och tidskrävande träning och vi vill nog främst ha honom till annat, men visst vore det kul om han kunde hitta svamp!
MVH
Så var då dagen till ända. Svampturen inskränkte sig till tre timmar idag, men med ganska god utdelning; 4 liter kantareller, 1 liter kremlor, 1 liter taggsvamp och några soppar. Men det viktigaste: jag hittade ett nytt ställe! Släppte alla förutfattade meningar om var svamp skall växa och följde givna råd.
Kantarellerna växte invid ett kärr med en bergssida 10 m bort. Bergssidan ledde en hel del vatten ned mot kärret, och däremellan - i mossan - hur mycket som helst. Tipsen funkade!
Övriga kantareller, ca en liter, hittade jag i terräng liknande den i Robbans bilder.
Jag hittade också ett enormt och kolossalt bestånd av något som måste varit rödgul trumpetsvamp (har aldrig stött på dem tidigare) - väldigt lika trattisarna. Storleken var mellan knappnålshuvuden och en femtioöring, så jag lät dem stå på tillväxt. Ni som vet, hur länge skall jag vänta med att plocka dem om de är t ex som en tioöring?
Skall jag f ö förvälla eller torka kremlorna? Idag fick de lämna plats åt lite smörstekta kantareller - annars brukar det bli så få kremlor att steks omgående.
Visst är det underbart att vara nysvampfrälst, Emilia? Jag blir så otroligt harmonisk i skogen, bort med all stress, bara ensam med sina egna tankar och funderingar - och glädjen då det lyser på marken!
MVH
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.