0 484 visningar

10 svar

Champinjon eller döden?

Glenn

31 jul 2009 kl. 22:52

Hittade en samling champinjoner i en trädgård idag. Är rätt säker på att det är vanlig champinjon alt. snöboll. Men jag vill ha ett OK från er experter/vana champinjon-plockare innan jag äter. Om inte annat, så för att jag lovat min flickvän att höra med er innan jag äter. Bifogar lite bilder.

0

Birgitta D

1 aug 2009 kl. 00:01

Inte döden i alla fall.

0

rune

1 aug 2009 kl. 01:42

kronärtskocka två för 25.- är billigt.

0

Lena M

1 aug 2009 kl. 07:14

De var en dramatisk rubrik, men nog skulle jag säga champinjoner men arten vet jag inte, snöbolls kanske. Invänta expertsvar !

0

mia

1 aug 2009 kl. 08:17

jag vil oxå ha sån svamp

0

Stefan hbg

1 aug 2009 kl. 11:03

Lite svårt att säga utifrån bilderna men rent spontant skulle jag säga Ängschampinjon.

0

Glenn

1 aug 2009 kl. 12:11

Mia:
Ja det kändes som att meta aborre och dra upp en hummer.

Nu blir det champinjonfrukost!

0

Kapten Hammock

1 aug 2009 kl. 23:17

Håller inte med om ängschampinjon. Snöboll snarare. Svårt med färger på foton, men visst ser de ut att ha gulnat på sina håll. Uppe till vänster på bild 2 ser man också en tydligt kugghjulsformad ring.

0

glenn

2 aug 2009 kl. 14:49

Tror faktiskt att det var en ängschampinjon såvida snöbollar inte också växer i en ring.

Oavsett vilket, var den svinigt god och dessutom lever jag fotfarande….

0

Jan A, Uppsala

2 aug 2009 kl. 17:38

Jodå, också “ring"svampar!

0

Helena

3 aug 2009 kl. 13:10

Det är polska champinjoner, det står ju så på tidningen! :) ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone