0 389 visningar

11 svar

Hjälp med namn

MariaW

1 aug 2009 kl. 17:20

Stötte på en sopp idag som jag inte känner igen, hatten är ljusbrun och den har svagt rosa rör om det inte framgår av bilden.

0

MariaW

1 aug 2009 kl. 17:21

Sedan plockade jag en kremla för första gången någonsin. Har gjort tuggprov och ingen tendens till skarphet. Skulle det möjligen kunna vara en kantkremla?

0

MariaW

1 aug 2009 kl. 17:23

Sen var det en troligen giftig sak som såg lite speciell ut som jag tog med hem bara för att kolla upp vad det var. Kan det vara en ullspindling?

0

Stefan hbg

1 aug 2009 kl. 17:24

Gallsopp, tvi vale :)

0

klas jaederfeldt

1 aug 2009 kl. 17:25

soppen är en gallsopp

0

Stefan hbg

1 aug 2009 kl. 17:29

Ullspindling vill jag oxå säga.
Ser ut som en bra färg för kantkremla, skulle tagit ett foto från sidan.

0

MariaW

1 aug 2009 kl. 17:34

Så det är så gallsoppen ser ut live, det var ju bra jag frågade då.

0

Ullspindling

Karl S

1 aug 2009 kl. 18:22

Helt klart ullsp.,Cortinarius laniger,
Ngt tveksam till ‘kantremlan’, den ser för spröd ut.  Någon kremloid mykolog får ge en bättre diagnos.

0

Ullspindling

Jan A, Uppsala

1 aug 2009 kl. 18:30

Det är inte kantkremla. Dennas roliga engelska smeknamn är “The smile”; den visar tänderna, d.v.s. hatthuden “räcker inte fram” till skivorna.

0

Ullspindling

Jan A, Uppsala

1 aug 2009 kl. 18:52

Glömde säga att skivorna också “är fel”! Kantkremlan har täta, rätt så vita, ofta gaffelgreniga skivor.

0

MariaW

1 aug 2009 kl. 19:18

Ingen teori om vad det kan tänkas vara för kremla, kantkremla var den som var bäst överrensstämmande vad gäller färg i den svampbok jag har.

0

Irene A

1 aug 2009 kl. 19:58

Vet egentligen inte om det är lönt med några teorier om kremlan, det finns alldeles för många att välja på. En gissning kan vara den rosabruna formen av jodoformkremla - möjligen..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone