0 536 visningar

16 svar

Champnjon?

Cristine

1 aug 2009 kl. 17:28

Hittade denna på min tomt bredvid en gammal stubbe. Det växte fler bredvid. Kan det möjligtvis vara en champinjon? Skivorna var beigegula och vågiga, men den var alldeles nyfödd.

0

Jan A, Uppsala

1 aug 2009 kl. 18:10

Det är t.o.m. kungschampinjon, bäst av alla. Grattis!

0

Peter, Linköping

1 aug 2009 kl. 21:26

Jag blir snart vansinnig, alla kungschampinjoner jag hittar i år är totalt larvätna!

Jag fick steka en kvadratcentimeter orörd svamphatt för att svärmor skulle få smaka.

0

Kapten Hammock

1 aug 2009 kl. 23:43

Kollade mitt bästa kungschampinjonställe i förrgår. Larver är man ju beredd på, och även en del sniglar.
Men nu hade dessutom mördarsniglarna hittat dit! Har hittills inte sett mördarsniglar ge sig på svamp i nå‘n större utsträckning. Såg en sitta och mumsa på en blek taggsvamp för två år sen när det var ett snigelrikt år.
Men det här var groteskt. Knappt en kungschampinjon utan att det var minst en mördarsnigel på den. En del var hel var helt täckta av dem. Flera uppätna kadaver stod kvar. Lyckades rädda ett tiotal små nyuppkomna, men det här bådar inte gott.

0

Jan A, Uppsala

2 aug 2009 kl. 04:34

Det enda positiva är väl att mördarsniglarna hjälper till att sprida sporer - om svamparna är mogna…

0

Peter, Linköping

2 aug 2009 kl. 08:51

I mina trakter är det de stora svarta skogssniglarna som äter all svamp - det är ett smultron-, kantarell- och skogssnigelår!

0

Cristine

28 aug 2009 kl. 09:40

Tack Jan A! Den smakade underbart och det växer bara fler och fler. Konstigt växtsätt, alla tillsammans

0

Cristine

28 aug 2009 kl. 09:44

Har hittat ytterliggare champinjon. Vad kan detta vara? Växte i granskog vid foten av gran. Det regnade, så doften var mild, möjligen anis. Finns det något lätt kännetecken för giftchampinjon? Vågar ej äta då jag ej kan giftchampinjonen.

0

Irene A

28 aug 2009 kl. 10:03

Ett bra kännetecken på giftchampinjon är den vidriga lukten när man tillagar den :-)

Du kan läsa mer om den här:
http://svampguiden.com/art/visa/Agaricus_xanthoderma

Särskilt framträdande brukar vara att den har kraftigt gulnande kött i fotbasen.
Det kan vara bra att lära sig hur en giftchampinjon ser ut, men den finns inte överallt, och säkrast är väl att hoppa över alla som inte har den behagliga anisdoften.

0

Peter, Linköping

28 aug 2009 kl. 10:44

Jag tycker att giftchampinjonen luktar sommarjobb. Som sommarjobbare/slav i ett badhus var det min uppgift att varje sommar rensa sandfiltren från plåster och hår och sånt.

Klorvattenmättade plåster, det är giftchampinjonen det.

0

Bo E

28 aug 2009 kl. 11:38

HA HA

Då är det ingen risk att man råkar få i sig giftchampinjon!

Jag har hittat den en enda gång för ca 5 år sedan och minns bara att den var mycket otypisk i aromen och absolut inte aptitlig.
Den var väldigt tydligt gulnande vid beröring och i mitt minne lite glansigare vit än de goda champinjonerna.
Tar alltid champinjoner på arom och smak, brödkryddor eller mandel ska det dofta.
Annars får det vara, förutom ängschampinjonen som ju är lite småfjällig och har ett annorlunda växtsätt och lite andra karaktärsdrag som gör att man lätt igenkänner den.
De rodnande varianterna behöver ju inte heller ha så tydlig doft, men alla svampar som jag äter ska ha en aptitlig “svamparom”....gamla plåster kasseras direkt!

0

Hans Myhre

28 aug 2009 kl. 13:51

Skrap på sjampinjonen. Gift sjampinjonen blir øyeblikkelig messinggul der du har skrapet. Ingen av de andre gulnende sjampinjonene blir så raskt gule.

0

Cristine

28 aug 2009 kl. 18:12

Tackar! Vad kan den jag hittat vara då måntro?

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2009 kl. 18:41

Det är väl bäst jag hoppar in nu också;)
Ditt fynd bör vara en knölchampinjon eller närstående, en som för länge sen “ingick” i snöbollsch.
Om den luktar anisgott och den gula färgen består sedan du gnuggat den, så är det nog så!
Men luktar den karbol eller badhus då är det kanske en giftchampinjon. Du märker det när du lagar till den om inte förr.

0

Cristine

28 aug 2009 kl. 19:20

Växer de på ungefär samma ställen, i samma typ av skogar?

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2009 kl. 19:44

Hos mig, ja!

0

Cristine

28 aug 2009 kl. 20:30

Tack alla underbara människor för ert härliga, vänliga sätt på denna sajt! Som sagt är jag ny här, men älskar att gå i svampskogen. Detta forum är kanon! :-D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone