Kollade mitt bästa kungschampinjonställe i förrgår. Larver är man ju beredd på, och även en del sniglar.
Men nu hade dessutom mördarsniglarna hittat dit! Har hittills inte sett mördarsniglar ge sig på svamp i nå‘n större utsträckning. Såg en sitta och mumsa på en blek taggsvamp för två år sen när det var ett snigelrikt år.
Men det här var groteskt. Knappt en kungschampinjon utan att det var minst en mördarsnigel på den. En del var hel var helt täckta av dem. Flera uppätna kadaver stod kvar. Lyckades rädda ett tiotal små nyuppkomna, men det här bådar inte gott.
Ett bra kännetecken på giftchampinjon är den vidriga lukten när man tillagar den :-)
Du kan läsa mer om den här:
http://svampguiden.com/art/visa/Agaricus_xanthoderma
Särskilt framträdande brukar vara att den har kraftigt gulnande kött i fotbasen.
Det kan vara bra att lära sig hur en giftchampinjon ser ut, men den finns inte överallt, och säkrast är väl att hoppa över alla som inte har den behagliga anisdoften.
HA HA
Då är det ingen risk att man råkar få i sig giftchampinjon!
Jag har hittat den en enda gång för ca 5 år sedan och minns bara att den var mycket otypisk i aromen och absolut inte aptitlig.
Den var väldigt tydligt gulnande vid beröring och i mitt minne lite glansigare vit än de goda champinjonerna.
Tar alltid champinjoner på arom och smak, brödkryddor eller mandel ska det dofta.
Annars får det vara, förutom ängschampinjonen som ju är lite småfjällig och har ett annorlunda växtsätt och lite andra karaktärsdrag som gör att man lätt igenkänner den.
De rodnande varianterna behöver ju inte heller ha så tydlig doft, men alla svampar som jag äter ska ha en aptitlig “svamparom”....gamla plåster kasseras direkt!
Det är väl bäst jag hoppar in nu också;)
Ditt fynd bör vara en knölchampinjon eller närstående, en som för länge sen “ingick” i snöbollsch.
Om den luktar anisgott och den gula färgen består sedan du gnuggat den, så är det nog så!
Men luktar den karbol eller badhus då är det kanske en giftchampinjon. Du märker det när du lagar till den om inte förr.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.