Du har säkert rätt Lennart, jag har kollat upp den lite mer. Asci 55-85 x 15. Sporer hyalina, släta, fusoida, 12-16,5 x 3,3-5 µm, en del septerade på mitten. Parafyser 30-45 x 8, klavata till vesiculosa, de flesta med snabel.
Sporerna stämmer bra med Cudoniella clavus i Breitenbach, fast dom anger filiforma parafyser.
Ryman anger osepterade sporer. Vad tror Hans E?
Precis när jag kommit fram till samma! Tack Klas & Hans. Dvs. Bryoglossum rehmii, vilket var det första jag tänkte på när jag fann den, men pinsamt nog avfärdade eftersom den är mycket sällsynt.
Att sporerna är 1-septerade som mogna stämmer ju bra, men färgen är ändå ganska matt, den ska vara blekgul enligt Nordic Macro. Dock, det fanns ett exemplar med ganska stort, helgult apotecium, som inte kom med på bilden då det gick sönder.
Hans: jag fann den i närheten av Gesunda (inte långt från Mora), i ett superintressant område som jag nyligen lyckats få biotopskydd för. Granskog med lite björk och liten bäck eller dike med rinnande vatten.
Irene: du kanske minns en annan Bryoglossum, den enda jag funnit tidigare (B. gracilis), vi fann någon stans i närheten av Stora Sjöfallet för många år sedan? Den var ju betydligt orangare.
Sorry, jag minns inte vad det var för något i närheten av Stora Sjöfallet.
Det jag tänker på var från mina gamla tassemarker mellan Borlänge och Ludvika. Det liknade ditt fynd här, särskilt det på kotten, med över centimeterstort “huvud”, mer åt det rosa hållet än gult eller orange.
Och jag tycker inte att beskrivningarna av någon Bryoglossum passar riktigt bra på den…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.