0 422 visningar

12 svar

Murkling i bäck

Karl S

2 aug 2009 kl. 15:26

Hej asco-experter! Ska klubbmurkling Mitrula paludosa ha en sådan här dyster färg och huvudet vindlat (på vissa ex.) som en hjärna?  I rinnande vatten i granskog, de flesta på björkkvistar, en på en kotte.

0

Hans v E

3 aug 2009 kl. 23:42

Nej, det var ju märkligt! Inte är det bäckmurkling (Vibrissea) heller. Och lite lik Spathularia.
Spara den Karl!

0

Lennart S

4 aug 2009 kl. 07:44

Sannolikt Cudoniella clavus, bäckspik.

0

Cudoniella

Karl S

4 aug 2009 kl. 10:43

Du har säkert rätt Lennart, jag har kollat upp den lite mer.  Asci 55-85 x 15. Sporer hyalina, släta, fusoida, 12-16,5 x 3,3-5 µm, en del septerade på mitten. Parafyser 30-45 x 8, klavata till vesiculosa, de flesta med snabel.

Sporerna stämmer bra med Cudoniella clavus i Breitenbach, fast dom anger filiforma parafyser.
Ryman anger osepterade sporer. Vad tror Hans E?

0

Cudoniella

Hans v E

4 aug 2009 kl. 19:40

Kan inte tänka mig att det är bäckspik. Den är helvit och har ett “huvud” som en spik med kullrigt huvud och flat undersida.

0

inte riktigt mitt bord

klas jaederfeldt

4 aug 2009 kl. 21:56

men skulle vilja föreslå Bryoglossum gracile . rehmii
nordic macromycetes vol 1 sid 178

0

inte riktigt mitt bord

klas jaederfeldt

4 aug 2009 kl. 21:57

alt B. rehmii skulle det stått

0

Vackert Klas!

Hans v E

4 aug 2009 kl. 22:44

Du tog den! Det är klart det är Bryoglossum - mossmurkling.

0

Vackert Klas!

Karl S

5 aug 2009 kl. 08:33

Precis när jag kommit fram till samma!  Tack Klas & Hans.  Dvs. Bryoglossum rehmii, vilket var det första jag tänkte på när jag fann den, men pinsamt nog avfärdade eftersom den är mycket sällsynt.

Att sporerna är 1-septerade som mogna stämmer ju bra, men färgen är ändå ganska matt, den ska vara blekgul enligt Nordic Macro.  Dock, det fanns ett exemplar med ganska stort, helgult apotecium, som inte kom med på bilden då det gick sönder.

0

Var fann du den?

Hans v E

5 aug 2009 kl. 19:17

Den är väl norrländsk?

0

Intressant fynd

Irene A

5 aug 2009 kl. 20:04

Jag har följt tråden med spänning, för jag hittade likadana (för hundra år sen) utan att få klarhet i vad det var.

Mycket trevlig miljö där, en granskogssluttning med källsprång, sumpstråk och småbäckar (och fjälltolta).

0

Intressant fynd

Karl S

5 aug 2009 kl. 21:22

Hans: jag fann den i närheten av Gesunda (inte långt från Mora), i ett superintressant område som jag nyligen lyckats få biotopskydd för.  Granskog med lite björk och liten bäck eller dike med rinnande vatten.

Irene: du kanske minns en annan Bryoglossum, den enda jag funnit tidigare (B. gracilis), vi fann någon stans i närheten av Stora Sjöfallet för många år sedan?  Den var ju betydligt orangare.

0

Intressant fynd

Irene A

5 aug 2009 kl. 22:47

Sorry, jag minns inte vad det var för något i närheten av Stora Sjöfallet.

Det jag tänker på var från mina gamla tassemarker mellan Borlänge och Ludvika. Det liknade ditt fynd här, särskilt det på kotten, med över centimeterstort “huvud”, mer åt det rosa hållet än gult eller orange.
Och jag tycker inte att beskrivningarna av någon Bryoglossum passar riktigt bra på den…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone