När jag var ute och gick i en av hagarna med löv och barrskog hittade jag en stor trumpetliknande svamp med mycket kraftig något snedställd fot (ca 5 cm i diameter längst upp).
Svampen har stora gräddvita skivor med förgreningar under hatten som är gråaktig på ovansidan. Även foten har gråaktiga inslag.
Tyvärr har jag ingen kamera längre så att jag kan ta en bild på den. :-(
Jag hittade även vad jag tror är ett yngre exemplar av svampen, även denna med kort och kraftig fot och gråaktig ovansida.
Någon här som har någon idé om vad det kan vara för svamp?
Jag är även intresserad av att veta vad det är för kremla som har en ljust brun/gråaktig hatt med grå/brunaktiga inslag på foten samt en kremla med vinröd hatt, gräddvita skivor och vit fot.
Det är jättesvårt att säga utan bilder, men kolla på Jättetrattskivling. http://svampklubben.org/3_leuc_500_tx.jpg
Och vad det gäller kremlor så finns det ingen möjlighet att säga vad det är utan att se dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.