0 887 visningar

8 svar

Röd kremla?

Helena

2 aug 2009 kl. 20:53

Var ute på svampjakt idag eftersom det ju börjar komma kantereller i butiken… Hittade inte mycket, lite kantereller, mest bebiskanteller. Inte lätt att vara storstadsbo och inte ha koll på svampområden. :)

Men ja, jag hittade en stor röd svamp. Jag kände igen platsen eftersom denna svamp alltid växer på just den plats, men först i år vågar jag plocka en.

Verkar vara någon sorts kremla? Jag tog mod till mig och smakade på en pytteliten bit, men den smakade “ingenting” (milt). Vet inte om det är för att biten är för liten. :)

Vore roligt om ni kan hjälpa mig klura ut namnet!

Ursäkta för lite misshandlad svamp. Den var fin när jag plockade, men terrängen är mycket omild så den studsade runt lite.

Foten har lite mycket ljusrosa yta, speciellt uppe nära hatten, och nere vid roten.

Skivor är gräddfärgade (åt gul hållet).

Hattens färg är mitt emellan den med blixt och den utan blixt.

Någon som har någon idé?

:)

0

Helena

2 aug 2009 kl. 20:54

En till bild ;)
(har 4 bilder)

0

Karl S

3 aug 2009 kl. 11:10

Kanske någon av de många sillkremle-arterna?  Irene kan säkert ge mera precision. Det hjälper om du talar om vilken slags skog det var, trädslag etc.

PS. Det räcker säkert med en mycket liten bit av svampen när du smakar.  När det gäller kremlor kan du ta en lamell.

0

Irene A

3 aug 2009 kl. 11:29

Första tanken var storkremla med tanke på storleken, den äppelröda färgen och färgad skivegg nära hattkanten, men den sista bilden gjorde mig fundersam eftersom det ser ut där som om den har fått mera gulbrun ton.

Om du har svampen kvar, och det skulle vara sillkremla, borde du inte kunna undgå skaldjursdoften om den har börjat torka lite.
Saknas den doften - ja, då vet jag inte vad det är..

0

Helena

3 aug 2009 kl. 12:25

Den luktar fortfarande ingenting, den ligger fortfarande i köket, ledsen och väntar. :)

Färgen på sista bilden har lite gulaktig ton eftersom bilden togs utan blixt.

Jag minns inte exakt vilka träd som växer just där. Men svamparna växer på en område där det är mycket mossa och “uppehåll” från träd, förmodligen pga berg under mossan. Kring mossan är det barrträd.

Några fotografier från samma område för 1-2 år sedan:
http://farm1.static.flickr.com/91/240394057_1ee864ecef.jpg
http://farm1.static.flickr.com/89/240393968_08ac15bcec.jpg
http://farm1.static.flickr.com/84/240393878_f51d774871.jpg

0

Irene A

3 aug 2009 kl. 12:37

Rätt mager mark med renlav, då känns storkremla ganska sannolik ändå.

0

Helena

3 aug 2009 kl. 12:58

Tack.

Jag gick för att skära svampen, och usch, jag blev äcklad. Maskar inuti som var vita med svarta huvuden. Så äckliga. Var tyvärr i hela svampen även om det såg bra ut vid första anblicken.

Jag vet att “det man inte vet lider man inte av”, men just dessa maskar gör mig så äcklad att jag är glad att jag inte är skumögd. :)

Men nu vet jag i alla fall att det växer storkremla på den platsen så kanske om man plockar de yngre exempelaren istället.

Synd, maskar är så äckliga att man tappar aptiten och inte vågar chansa med pytteliten bit.

0

Vadå maskar?

Karl S

3 aug 2009 kl. 17:59

Maskar angriper, såvitt jag vet aldrig svampar.  Däremot larver av olika steklar, samt sniglar.

0

Vadå maskar?

Helena

5 aug 2009 kl. 00:02

Ok då är det larver. ;) Riktigt äckliga sådana. Ca 3 mm långa, vita med svarta huvuden. Precis sådana som man tycker är väldigt äckliga. :(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone