0 467 visningar

16 svar

Karl Johan

Bertil

2 aug 2009 kl. 21:53

Varför inga Karl Johan i Skåne när börjar dom komma, behövs kanske mer regn

0

svampstaff

2 aug 2009 kl. 21:55

Ser mkt. dåligt ut i östergötland oxå, och ingen taggsvamp. Verkar som mina teorier stämmer tyvärr, om vart annat år :(

0

Robban O-hamn

2 aug 2009 kl. 21:57

1 st K-j idag storlek som en tumme! Oskarshamn är detta i.

0

Jonnie

2 aug 2009 kl. 23:27

Lite tidigt ännu,, om ett par veckor ska ni se..

0

Lena M

3 aug 2009 kl. 07:20

Här i Gästrikland har kj kommit men tyvärr så är åtta av tio maskätna, även de riktigt små. Nån som har någon teori om verför ?
Blek och rödgul taggsvamp finns det gott om !

0

Blåbär

3 aug 2009 kl. 22:26

De finns i skåne plockade fina idag.

0

Bertil

3 aug 2009 kl. 23:06

Var då någonstans i Skåne, är det i stora mängder eller några enstaka.

0

Irene A

3 aug 2009 kl. 23:41

Maskätna stensoppar har vi sett en hel del av, larverna verkar vara mer på hugget ju tidigare på säsongen svamparna kommer.

0

Robban O-hamn

4 aug 2009 kl. 00:25

På tal om larver har jag aldrig
sett så mycket angripen kantarell som i år.

0

Peter, Herrljunga

4 aug 2009 kl. 00:31

Jag hittade en fin Karl Johan i en av hagarna här hemma när jag var ute och letade svamp igår! :-)

Jag hittade även ett par Tegelsoppar men tyvärr så var de flesta av dem maskätna! :-(  Jag tänker gå tillbaks dit imorgon eller övermorgon och kolla in de unga exemplaren vilka såg ut att nyss ha kommit upp när jag kollade igår.

På kvällen bjöd min mor på stekt fläskfilé med ris och svampsås (Kantarell och Karl Johan)! :-)

0

Bertil

Blåbär

4 aug 2009 kl. 12:58

Jag bor i nö skåne hittade 10-15 st fina KJ.Lät minst lika många stå kvar.

0

Bertil

Richard, Malmö

4 aug 2009 kl. 13:34

hittade igår flera fina KJ precis norr om broby, men lika många var maskätna.

0

Bollebygd

Jonny

4 aug 2009 kl. 17:11

Hej!
Var ute idag (4/8) och hittade 3 liter Gula Kantareller samt ett par KJ, lite osäker om någon kan vara gallsopp, men det är väl bara att smaka ???

0

Bollebygd

Birgitta D

4 aug 2009 kl. 17:36

Här i Tranåstrakten har jag hitta 2 KJ men i dag till min glädje massor (1,5) korg med sandsopp. För övrigt finns bara kantareller men inte i de mängder alla skriker om. För övrigt är det kremlor som gäller. Kantkremlorna är fina och många. Några strösvampar av annat 1 citronslemskivling 3 blodriskor inga taggsvampar. De fina KJ jag hittat fanns i Verle. Vi har aldelens för torrt.

0

Bollebygd

BirgittaD

4 aug 2009 kl. 17:37

Gallsopp är det också gott om

0

Porcini

4 aug 2009 kl. 20:21

Många små fina Karl Johan hittade vi idag, parkmiljö, jönköpingstrakten. Tyvärr lika många maskätna… Men nu är de i alla fall här!

0

Alicia

4 aug 2009 kl. 21:13

3 st hittade jag idag i Skaraborg, foten angripen…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone