0 403 visningar

8 svar

Svamptorken -räddaren i nöden....

Lena J

2 aug 2009 kl. 22:11

Hej allihopa!
Man borde kanske inte berätta offentligt om sin klantighet men i fredags så hände det som jag aldrig trodde skulle hända mig…
Jag fastnade med foten när jag skulle gå i land från båten och föll handlöst ner i älven!
Jag slog mig inte, vattnet höll nog närmare 20 grader,kepsen flöt iväg och det såg tydligen väldigt roligt ut- men jag kunde hålla mig för skratt då jag insåg att jag hade både systemkameran med 55-200 mm objektivet och den kompakta digitalkameran på mig, + mobiltelefonen och allt blev genomdränkt .
När jag kollade var alla skärmar svarta och jag kände mig ganska uppgiven!
Jag plockade ut minneskort och batterier och traskade med kippande stövlar,droppande hår och genomblöta kläder till stugan.
Där la jag kameror,objektiv,mobiltelefon ,minneskort och batterier på svamptorken och körde den på 30 grader i 10 timmar.
  När jag testade på lördagmorgonen fungerade allt utom blixten på systemkameran igen!!
Så en svamptork kan man ha till mycket!

0

anithau

2 aug 2009 kl. 22:44

Vilken mardröm att hamna i vattnet med all utrustning.
Om det bara varit du, hade det inte gjort något.
MEn, tur hade du i alla fall.

0

Lena J

3 aug 2009 kl. 00:00

Ja visst hade jag tur i oturen, trodde inte att någonting skulle gå att rädda!
Ska lämna in systemkameran(den är den enda som är försäkrad),men det blir inte förrän vi kommit hem från fjällresan som vi åker på nästa vecka.
Får klara mig utan blixt under tiden…

0

anithau

3 aug 2009 kl. 00:29

Trevlig semester önskar jag dig och din familj.

Ta snygga bilder så att vi får se sedan.

0

Lena M

3 aug 2009 kl. 07:27

Det slutade iaf. bra men lite dråpligt måste det sett ut. Bra, då vet jag om olyckan är framme att man kan försöka rädda kameran med svamptorken :))

0

Jan A, Uppsala

3 aug 2009 kl. 07:59

Det bästa skäl jag hört - hittills - för att skaffa en svamptork…

0

Henrik Ögren

3 aug 2009 kl. 08:28

Vart har du funnit den där torken?
Jag är ganska ny till svampplocket men att torka är ju superb.
Hur mycket kan man torka per gång med en sån jämte en ugn? och kvalité osv

0

Lena J

3 aug 2009 kl. 09:28

Hej Henrik!
Svamptorken heter Evermat och jag har haft den i 10-12 år vid det här laget.Det finns några olika återförsäljare,enklast är nog att googla (jag fick min i julklapp,och då var den beställd direkt från tillverkaren)
Priset ligger nog kring 2000 kr idag (med 6 st ollor) men jag har använt min otroligt mycket.Har också x-ra torkollor av trä/myggnät som man kan placera ovanpå och utnyttja överskottsvärmen från torken.
De var ursprungligen specialgjorda för att passa i ett överskåp ovanför kylskåpet innan jag fick svamptorken.
Ugnstorkning är inget jag rekommenderar,det är svårt att ha lagom temperatur och luftväxlingen blir för dålig.

0

Tina Nordberg

3 aug 2009 kl. 22:17

Höll på att sätta kaffet i vrången när jag läste din skräckis.Jädrans tur att du var så rådig. Pust.Ha det gott i fjällen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone