0 283 visningar

6 svar

Tre frågetecken

Lena M

3 aug 2009 kl. 08:35

från igår !

Den första med ljust beige hatt och orange mitt, vattrad fot, vad är det ? Den ser grå ut på bilden ser jag, doftar svagt av ? och en bitter smak och växte i barrskog.

Och en liten ljus skivling med bucklig hatt som doftar och smakar milt och gott tycker jag.

Och den sista gråa svampen ( såg mörkare ut på växtplatsen )som växte i gräs gränsade till barrskog i en 3 - 4 m lång rad.Ljusa skivor, trådig fot, doft som jag inte kan ta igen och mild smak. Någon musseron vill jag ha det till ?

Kan någon säga vad det är för arter .

0

Karl S

3 aug 2009 kl. 10:53

Du har verkligen knepiga svampar, Lena.  Den första kan vara Hypholoma marginatum, kantslöjskivling, växer på stubbar i granskog, men skivornas färg stör mig lite.  DIna bilder är kanske lite överexponerade?

Bild 2 har jag ingen idé om just nu. Storlek?

Bild 3 kan vara en Lyophyllum, tuvskivling, men vilken är svårt att avgöra.  Den verkar växa gyttrat.

0

Irene A

3 aug 2009 kl. 11:37

Den första, helt klart rotslöjskivling, Hypholoma radicosum.

Den tredje skulle kunna vara jordmusseron om hatten är lite trådig eller småfjällig.

0

Lena M

3 aug 2009 kl. 11:37

Jag skall åt samma håll på em. så få se om jag finner igen svamparna på bild ett. Så här ser den ut idag efter en natt ute på trädgårdsbordet.

Den på bild 2 med buckliga hatten är väl ca: 6cm hög och hatten rakt över 3,5 - 4 cm.

Trean växte gyttrad, jasså en tuvskivling.

Ja det blir så att jag tittar mkt. på för mig nya, okända svampar och så vet jag inte alls vilket släkte jag skall leta, inte lätt i.  :))

0

Lena M

3 aug 2009 kl. 11:42

Irene, nu hann du emellan, tittat på hatten och är osäker på om den är fjällig, skall försöka att ta en bättre bild senare idag.

Tack till er båda !

0

Irene A

3 aug 2009 kl. 14:42

Nu har jag tittat närmare på tvåan och tycker mig se att den är lite gulaktig i hattkanten.
Då gissar jag att det är Gymnopus aquosus (före detta Collybia aquosa).
Trots att den inte är särskilt ovanlig - förväxlas nog för det mesta med blek nagelskivling - har den inget svenskt namn.
Den är mycket hygrofan, d.v.s. blir helt vit när den torkat.

0

Lena M

4 aug 2009 kl. 07:49

Jag kom aldrig till de ” grå ” musseronerna , bara halvvägs för det fanns så mkt. att titta på och plocka, få se om tiden räcker till idag :)).
Tack iaf. för hjälpen med de två andra,

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone