0 1129 visningar

6 svar

Att provsmaka svamp

MariaW

3 aug 2009 kl. 08:57

Hur kommer det sig att man läser titt som tätt att svamp provsmakas innan det konstaterats vad det är för sorts svamp?

Så vitt jag lärt mig är det endast kremlor man skall göra tuggprov av i rått tillstånd och då som ett sista led i identifiering.

Vad händer om någon råkar göra ett tuggprov på en svamp som bär ett eller två kors?

0

Peter, Linköping

3 aug 2009 kl. 09:03

Smaken är ett särdrag hos svampen precis som färg, form, lukt etc. Det gäller att smaka lite grand, och spotta ut allt. Inga svampar är så giftiga att den lilla mängden kan ställa till skada.

Fast det är klart, håller jag en vit svamp i handen och undrar om det är en vit flugsvamp så inte skulle jag smaka på den.

Fast jag litar inte alltid på svampböckernas lukt- och smakangivelser. De är lite “grova”.

0

Smak Lök

3 aug 2009 kl. 09:18

Peter, vill du hänvisa till källan som säger att “Inga svampar är så giftiga att den lilla mängden kan ställa till skada”.

0

Peter, Linköping

3 aug 2009 kl. 09:24

Hr Smak Lök, sök här på forumet, frågan var uppe förra året och det var svaret som gavs från de mer meriterade. Mängden svamp som krävs (om man äter den) för att ge förgiftningssymtom är betydligt större än en nypa, vilken svamp det än gäller. Man är på den säkra sidan om man spottar ut.

0

Peter, Linköping

3 aug 2009 kl. 12:24

Dock, även med en länk till inlägget måste man värdera det på personlig basis, eftersom det råder brist på nyutkomna forskningsrapporter i ämnet.

Den här typen av information passeras genom leden på heuristisk och ganska lös bas (“vad jag vet är det inget farligt”), och grunden även för erfaret svampfolk är oftast en bok som kan misstänkas vara något daterad. En välsignelse av en svampkonsulent är inte alltid tillräckligt.

Eftersom det ofta påpekas här på forumet att vara restriktiv med råd som i extremfall kan utgöra ens minsta risk för allmänheten (eftersom det mesta kan och brukar vantolkas) så rekommenderar jag officiellt den utvidgade försiktighetsprincipen: “Ät inte svamp. Rör den inte, titta inte ens åt svampens håll. Då håller du dig på den säkra sidan. Om du tror att du kan en art så kan du ha helt fel, eller i värsta fall hallucinera, så lämna allt vad svamp är ifred.”

Hur man sedan gör vid artbestämningar blir var och ens ensak. Då utgör mina inlägg här på svampguiden i alla fall ingen fara för folkhälsan.

: )

0

MariaW

3 aug 2009 kl. 12:47

Fast den försiktighetsprincipen är ju lite tråkig eftersom svamp är gott.

Det jag hade i åtanke var just att rå svamp provas utan att det i vissa fall inte verkar finnas kännedom om vilken familj den tillhör. Vissa familjer hyser ju trots allt fler oätliga svampar än ätliga och det verkar som sagt lite vanskligt i mitt tycke.

Kan man sin sak och har det som ett sista led i en artbestämning då så kan jag ha förståelse för varför.

0

Peter, Linköping

3 aug 2009 kl. 13:46

Skittrist är den…

Om man med diverse ovanstående brasklappar om muntligt överförd information och tumregler som inte är grundade i vetenskapliga undersökningar ändå vill veta om det skulle vara farligt att provsmaka de dödligt giftiga svamparna så har det florerat en uppgift på guiden om att det åtminstone krävs en sockerbitsstor bit för att utgöra nån fara, t.ex. i tråden: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=106705&fnr=1&sok=toppig&Start=0&Offset=50&ipos=1

Då gäller det vid förtäring, inte provsmakning och utspottning.

Det har i alla fall gått rykten om att en enda toppig giftspindling i en korg med trattkantareller orsakat livshotande förgiftning. Notera “rykten”. Jag själv vet inget bestämt, men anar väl anledningen till att man inte vill ange en uppskattad gräns för hur mycket av en giftsvamp man kan äta.

Huruvida det skulle vara förenat med livsfara att smaka några smulor av en svamp och spotta ut sedan vet jag inte, och min uppskattning håller jag för mig själv, enligt tidigare inlägg. Det går väl i alla fall att säga att om man vet att man håller i en giftspindling eller vit flugsvamp så är det onödigt att falla för frestelsen att smaka.

Dock har någon gjort det; här på svampguiden har både vit och lömsk flugsvamp och gifthätting sina smaker utskrivna. Nån (som kan sina saker) har smakat, och förmodligen överlevt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone