0 971 visningar

8 svar

Pepparriska

Alicia

3 aug 2009 kl. 18:30

Hej!

Det är första gång att jag plockar pepparriskor, men är lite tveksam, har läst på forumet att de är ätliga efter avkokning, men andra webbsidor säger att de är oätliga. Om jag fattade bra, man kokar dem för smaksskulls, de är inte giftiga, eller hur?
Ngt receptstip är välkommen!
Tack för hjälpen!
Alicia

0

Tanja i Gagnef

3 aug 2009 kl. 18:49

Här i Sverige är det inte så många som plockar de skarpa riskorna (peppar, skogs o skäggriska) eftersom de inte tillagas som vi är vana med svamp, utan måste avkokas först. Fråga dock en finsk svampplockare så får du höra ;-)Leta här på forumets recept (eller annanstans på nätet) efter recept på finsk Risksallad. Mums! Om ma gillar inläggningar kan man också göra fina såna på t.ex. pepparriska.

0

Tina Nordberg

3 aug 2009 kl. 19:02

Oj, vad mumsigt. De plockar jag alla som kommer i min väg, ättikinlagda med favoritkryddorna (rosepeppar, rosmarin o lök) är väldi momsi.
Insaltade passar de bra till finsk risksallad som redan nämnts.
det är ryyyysligt gott till bakad potatis.
På bilden i ättiklag med morot,chili, senapsfrö o lök.

0

Alicia

3 aug 2009 kl. 19:24

Tack för snabb svar!
Tina, kan man äta dem utan blir inlagda? eller insaltade? Jag menar efter avkokning.
tack

0

Tanja i Gagnef

3 aug 2009 kl. 20:01

Ursäkta att jag svarar igen :-) men jag såg din fråga. Javisst! När jag gör finsk risksallad avkokar jag riskor i 10 min, sköljer dem sedan i kallt vatten, hackar dem o blandar med de andra ingredienserna.

0

Tina Nordberg

3 aug 2009 kl. 20:24

Har aldrig smakat den på annat vis än saltad i sallad eller inlagd.
det går utmärkt att frysa den saltad.

0

Alicia

3 aug 2009 kl. 20:46

Tusen tack för hjälpen!!

Jag tror att jag ska börja med Tanjas rekomendation,sallad,för att göra en provsmak,det är enklare för mig och om jag gillar dem kan jag fortsätta med Tinas, det är inte dum spara några.
Tack för tips!

0

Peter, Linköping

3 aug 2009 kl. 22:32

Jag åt risksallad senast igår, och kan bara säga att det är en riktig delikatess.

Vad för proportioner använder ni i ättikslagen då ni lägger in riskorna?

0

Jan A, Uppsala

3 aug 2009 kl. 23:34

“- My har plockat pepparriskor igen, sa pappan. Förra året plockade hon flugsvampar.
- Vi får hoppas att det blir kantareller nästa år, sa mamman. Eller åtminstone vinkremlor.
- Det är alltid bra att leva i hoppet, anmärkte lilla My och skrockade för sig själv.”

(Tove Jansson: Berättelsen om det osynliga barnet.)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone