Hej!
Det är första gång att jag plockar pepparriskor, men är lite tveksam, har läst på forumet att de är ätliga efter avkokning, men andra webbsidor säger att de är oätliga. Om jag fattade bra, man kokar dem för smaksskulls, de är inte giftiga, eller hur?
Ngt receptstip är välkommen!
Tack för hjälpen!
Alicia
Här i Sverige är det inte så många som plockar de skarpa riskorna (peppar, skogs o skäggriska) eftersom de inte tillagas som vi är vana med svamp, utan måste avkokas först. Fråga dock en finsk svampplockare så får du höra ;-)Leta här på forumets recept (eller annanstans på nätet) efter recept på finsk Risksallad. Mums! Om ma gillar inläggningar kan man också göra fina såna på t.ex. pepparriska.
Oj, vad mumsigt. De plockar jag alla som kommer i min väg, ättikinlagda med favoritkryddorna (rosepeppar, rosmarin o lök) är väldi momsi.
Insaltade passar de bra till finsk risksallad som redan nämnts.
det är ryyyysligt gott till bakad potatis.
På bilden i ättiklag med morot,chili, senapsfrö o lök.
“- My har plockat pepparriskor igen, sa pappan. Förra året plockade hon flugsvampar.
- Vi får hoppas att det blir kantareller nästa år, sa mamman. Eller åtminstone vinkremlor.
- Det är alltid bra att leva i hoppet, anmärkte lilla My och skrockade för sig själv.”
(Tove Jansson: Berättelsen om det osynliga barnet.)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.