Har ingen större erfarenhet av gransopp, men om jag jämför björksopp och tallsopp så tycker jag att tallsoppen oftast håller en högre kvalitet.
Fastare och fräschare och mindre angripen.
Smakmässigt tycker jag inte det är någon större skillnad.
Jag brukar för det mesta torka de strävsoppar som jag hittar.
Bland strävsopparna är tegelsoppen (tegelröd björksopp) min favorit, den blir inte lika larvangripen, har god smak och har fastare konsistens än en del av de närstående sopparna.
Aspsopp har jag växandes i trädgården och oftast räcker det med ett par dygn från det den tittat upp tills den angripits av larver. Smakmässigt så passar den som blandsvamp men som solitär njae.
Björksopp tycker jag är godare än aspsopp men tyvärr är den ju väldigt ofta angripen av larver den med.
De få gran-/tallsoppar jag stött på har fått lämnas på grund av angrepp så hur de smakar vet jag inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.