0 612 visningar

5 svar

Bestämning av nejlikbroskskivling?

Kjell

4 aug 2009 kl. 10:02

Har försökt att göra mig själv säker på nejlikbroskskivling, men det verkar finnas en hel del förväxlingsrisker, varav några är riktigt farliga.

Utseendet stämmer: hattfärg, hattform, glesa skivor som inte är nerlöpande, tunn ihålig fot som är rejält seg.

Den har rätt speciell doft också, men det är ju svårt att känna igen en doft baserat på en textbeskrivning…

Nu har jag även testat sporfärgen. Har ett riktigt snyggt vitt spormönster här på ett mörkt papper. Vita sporer alltså.

Såvitt jag har hittat är det då följande svampar som är tänkbara som förväxling, med tanke på sporfärgen:

nagelskivlingar, t.ex. bränn- och blek. (Collybia peronata resp. dryophila)., samt gifttrattskivling (Clitocybe dealbata).

Så, hur skulle DU särskilja nejlikbroskingen från dessa tre (utom på lukten), och finns det fler förväxlingsrisker med vita sporer? (Och hur särskiljer DU dem?)

0

Kjell

4 aug 2009 kl. 13:24

Ingen som vill/kan kommentera? :-)

0

Peter, Linköping

4 aug 2009 kl. 17:01

Glesa skivor, ventilgummi till fot, växtsättet i ringar eller kurvor, växtplatsen (grämatta) och så lukten förstås när man en gång väl identifierat svampen. Fast kryddnejlika tycker jag inte den luktar. Är det verkligen nån som gör det?

0

Karl S

4 aug 2009 kl. 17:39

Bland de arter du nämner växer normalt inte bränn- och blek nagelskivling i gräsmattor. Om du smakar på dom kan du i alla fall undvika bränn-n, och den bleka gör väl knappast någon skillnad i din stuvning.

Clitocybe dealbata och ett antal andra liknande trattisar kan växa i gräsmattor men den är betydligt vitare och luktar aning syrligt, “trattskivlingslukt”.

Andra möjligheter i gräsmattor är vit trådskivling (Inocybe geophylla) och olika Conocybe (hättingar), men där har du sporfärgen som skiljer.

0

SvenD

4 aug 2009 kl. 18:03

Jag skulle vilja peka på den kullriga hatten som är rätt köttig. Svampen är hygrofan och kan bli nästan vit i torka. Har man väl sett svampen några gånger och lärt känna den så kommer man inte att ha några problem i fortsättningen - så är det med vissa svampar! Jag tycker den har ett ganska eget utseende!
En av mina favoritmatsvampar!

0

Kjell

4 aug 2009 kl. 21:35

Tack till er som har svarat!

Känns fortfarande som att jag skulle vilja ha hjälp “på plats” med lukten för att inte ta onödiga risker, även om jag egentligen känner mig rätt säker.

Karl S: Stämmer det att alla clitocybe har täta skivor och aningen nedlöpande på foten?

Om det snarare är lukten man särskiljer med så vill jag nog ha en erfaren näsa att lukta på “mina” svampar för att känna mig trygg, även om jag tycker de luktar kryddigt/gummiaktigt/aningen åt nejlikhållet snarare än syrligt. :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone