0 357 visningar

6 svar

Svatt hattmurkla

Tanja i Gagnef

4 aug 2009 kl. 18:44

På fikarasten plockade jag de lite större hattmurklorna som kommit fram under buskarna utanför jobbet. Det fanns en del små kvar och efter de misstänksamma blickarna mina kollegor gav svamparna får jag nog plocka dem också senare ;-) Jag har dock aldrig plockat denna svamp förut. Vad gör jag med dem? Vad gör ni som brukar plocka dem?

0

Kjell :)

4 aug 2009 kl. 19:23

Om man nu vill äta dem, prova med att steka dem(smör)med lite tärnad rimmat fläsk, schalottenlök och en skvätt vitt vin, nár vinet har dunstat lite grädde eller ett samlare alternativ, valig mjölk, stuvade. Gott i krustader och resten av vinet till :)

0

Tanja i Gagnef

4 aug 2009 kl. 19:49

Tack, det låter gott!
Jag provade (min vana trogen med nya svampar) att steka bara svampen i lite smör men den var så tunn så det blev bara knaster, men iofs knaster med god smak ;-) Att steka dem ihop med fläsk är nog ingen dum idé.

0

Jan A, Uppsala

4 aug 2009 kl. 20:14

Jag föredrar att stuva den svarta och ffa den vita hattmurklan som är godare, tycker jag .

0

Tanja i Gagnef

4 aug 2009 kl. 20:21

Tack för tipsen!
Nu har jag lagt de få jag hittade på tork, få se om jag får ihop lite mer, ska kolla utanför jobbet framöver. Känns bara lite fånigt att gå under andras kontorsfönster och kika i buskaget :-)

0

Alicia

5 aug 2009 kl. 19:31

Hej!
Tack, Tania,för att du visade igår
detta svamp. Jag är nybörjare och lära mig mycket varje dag med er på forumet. Jag har aldrig plockat murklor, men i morse tog jag en lite promenade och när jag skulle åka hem, plöstlig hittade 3st murklor, svarta. Jag undrar om detta är samma som du plockade, svart hattmurkla.
Tack för bekräftelse.

0

Tanja i Gagnef

5 aug 2009 kl. 20:42

Ja det ser ut att vara samma!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone